Український портал » Історія України » Козацтво » Про козацький чуб або оселедець

Про козацький чуб або оселедець

admin
  64 864   12    
Про козацький чуб або оселедець
Про козацький чуб або оселедець

Сотник із державної варти гетьмана Скоропадського

Довгi вуси й трохи посивiлий оселедець скрашали обличчя ознаками досвiду й спокою, а срiбна булава, що блищала у його дужiй руцi, нагадувала всiм про велику владу запорозького кошового отамана...

Оселедець, що не кажіть, не просто атрибуті не середньовічна мода - це ознака відмінності, певного статусу.

інший варіант - Коса на голові - то знак, що воїн знаходиться у стані священної війни і готовий у будь-яку хвилину вмерти за свою землю і рід.

Про оседедець в інших народів

 

 Чуб (оселедець) це не тюркська і не типова слов’янсько-норманська фризура, адже варяги голову не брили і навіть заплітали косички, а якщо китайці і японці тюрки (вони теж брили голову) - то я всевишній месія буда-алах-ярило . То ж звідки пішов чуб? Давайте спробуємо розібратись

Але у деяких норманів теж були чуби! Але в яких норманів? Звичайно в тих, що спілкувалися з слов'янами. На голові у норманів така зачіска була ознакою знаті - ярлів. Нормани, які завоювали Англію мали виголені голови та широкий чуб спереду. Така зачіска була розповсюджена серед кельтів. Останні вважали довгі пасмі волосся, як ознаку божественності. У IX ст., за династії Каролінгів, франкські воїни носили зачіску, що нагадувала український чуб-оселедець.

 

Косак - Святослав завойовник

 Питалися козака: "Що то за причина,

Що в вас гола голова, А зверху чуприна ?"

"А причина то така: Як на війні згину

 — Мене ангел понесе

 В небо за чуприну".

 

Чуби також носили древні германці - готи (остготи), які жили в степах України, тому ця зачіска була поширена серед скандинавів і українців. Слов’янська язичницька ідолографія практично не знає довгобородих богів і зовсім не знає довговолосих.

Мальтійський козакПраукраїнські племена зображали своїх ідолів з вусами, але без борід (Перун, у якого „вус злат”). На мініатюрах Радзивіллівської літописі у Перуна усів не видно, як і бороди. Зате виразно помітний чуб-оселедець, зовсім по-запорозькі спадаючий до лівого вуха. Історики твердять що, Руси (скандинави) Київської Руси–України IX-XI ст. голили бороди і голови. Дотримуючись княжої військової традиції, запорожці, так само як і військо вікінга Святослава, голили голову і бороду, залишаючи вуса і чуб. Треба тут сказати, що в середньовічній Європі християнська церква виступала проти звичаю “вирощувати на обличчі щетину”. Козьма Празький, описуючи знатного чеха доби Болеслава Грізного, відзначає подвійний чуб на його голеній голові.

„Велика хроніка”, описуючи останнього представника родової знаті на польський престол – Котишко, каже, що його голова була голою, за винятком одного жмутка волосся на маківці – повна аналогія зі Святославом. Схожа зачіска у князя Вацлава на мініатюрах Вольфенбюттельської рукописі. Спорідненні слов’янам балтійці теж не були схильні відпускати волосся і бороди. На середньовічних зображеннях прусів бачимо голені бороди, довгі вуса і коротко підстрижені волосся (іноді розпізнаються чуби). В іконографічної традиції Литви зображення Ягелло (Ягайло) дуже походить на князя Святослава. Такій же був і загальний вигляд литовської шляхти того часу.

 На острові Мальта в каплиці Арагона є цікавий надгробок Великого магістра Мальтійських лицарів Ніколо Котонера, виконаний скульптором Доменіко Гвіді (1628—1701). Один з атлантів, що підтримує цей надгробок, схожий на запорожця, котрий розриває пута. Мистецтвознавці сходяться на думці, що це зображення литовського князя Радивила (дивись малюнок), що був гребцем на галері у турецькому полоні, і якого пізніше визволили мальтійські лицарі. І знову запитання: чому у князя козацька зачіска?

Тобто ми дійшли висновку, що чуб то була ознака якось класу людей у різних народів,
але якого?

Шведський історик Йоган Гербіній у описі давнього світу згадує борисфенітів-косоносців (жителів басейну Борисфена-Дніпра). Невідомий перський автор 9-го століття н.е. у праці «Книга кордонів світу» описує русів: «народ русів войовничий. Вони воюють зі всіма невірними і завжди виходять переможцями…серед них є група з моровват (лицарів).

 
Нове покоління Козаків
Сучасний косак
Камянець-Подільський козак

Вони шиють шаровари приблизно з 100 гязів тканини, які надягають і обертають вище коліна…вони шиють шапки з шерсті з хвостом (шликом)». Цілковитий опис козака в шароварах і у шапці з шликом. Загалом сліди поширення оселедця у світі помітні по мірі розселень арійських племен з Наддніпрянщини.

В Мізині, на березі ріки Рось, українські археологи знайшли найдавніше у світі зображення козака з чуприною, вирізьблене на кістці мамонта. Вік зображення — 20 тисяч років. Але радянською історіографією навіть згадувати про це зображення було суворо заборонено. Адже ця знахідка переконливо доводить, що батьківщиною арійських племен була саме Україна.

 В арійських племен, котрі в давні часи переселились до Індії, ця зачіска була ознакою військової касти — кшатріїв. Кшатрії носили її ще чотири тисячі років тому. У них вона мала назву „шикхандака" і була вона властива індійським богам вітру, Крішні (як символу воїнства). Вважається, що ця зачіска символізувала сонячний промінь, знак сонця. Крім того, чуприна, яка формою нагадує шлик на козацькій шапці, свідчила про зневагу кшатрія до смерті. Адже через чуприну безсмертна душа його підніметься до сонця.

 Позбавити чуприни козака вважалося найбільшою ганьбою. Про надзвичайно високий статус цієї зачіски у запорожців свідчить і суворо регламентований спосіб носіння чуприни, закрученої саме за ліве вухо.

 Чуприну неодмінно носили за лівим вухом, як усі відзнаки і нагороди,— пояснював колишній запорожець Антін Головатий великому князеві Костянтину Павловичу, — шаблю, шпагу, ордени та ін. носять зліва, то й чуприну, як знак завзятого і відважного козака, слід також носити зліва". В Україні існував навіть спеціальний термін „чуприндир" — хоробрий, як запорожець, що носить чуприну на голові.

 

Особисто у мене складається враження, що спочатку козаки були на зразок японських ніндзь, які займались тільки військовою справою. Але їх спіткала така ж доля як і Самураїів... Немає жодного сумніву, що перші козаки були язичниками, але потім, невідомо за яких обставин, частина прийняла християнство.

І ще одна думка, яка постійно муляє мені голову. - Державу наших предків, яку європейці називали РУСЬ ніхто не міг завоювати, тоді вирішили розколоти її внутрішньо і ввели християнство, яке втлумачує нам з дитинства, що ми раби божі!...

Найвідоміший язичник-характерник - Сірко. Читати про Сірка детальніше..

А хто Ви? Добровільний раб або господар своєї долі? Ким Ви хочете бути? Вирішуйте.

 

 А це Вам щось нагадує?:

Робочий день закінчився, і раби, що працювали на плантації, розбрелися по своїх оселях. Під час вечері вони розговорилися: - Нужно что-то з господарем робити. Він нас так в могилу зажене! - Так, якби від нього як-то позбутися ... І так промовив до ночі. А коли все наговорив, задоволені пішли спати, набиратися сил. Адже завтра потрібно йти на плантацію продовжувати працювати ...

 

Фото чубів інших народностей:

Святослав Завойовник   Скандинавський воїн-вікінг
 
Святослав Завойовник. Князь України-Руси в роках 964-972. Розповсюджувач традицій вікінгів в Київської Русі-Україні.   Скандинавський воїн-вікінг війська Святослава Завойовника.
     
франкські, сакські, вандальські   Cлов’янсько-норманська зачіска-чуб
Більшість франкських, сакських, вандальських і інших воїнів середньовічної Європи заплітали шевелюри в коси і голили потилицю   Cлов’янсько-норманська зачіска-чуб воїна Київської Руси-України часів князя Святослава Завойовника.
     
Воїн Київської Руси-України   норманський чуб
Широкій різновид норманського чуба.
Воїн Київської Руси-України.    
Воїни германського племені англів    
Воїни германського племені англів носили зачіску, що нагадувала український чуб (оселедець). (Кадри iз шотландського історичного фільму „Winter Warrior” © Palm Tree UK Ltd.)    

 

Як зробити чуприну:

     Вся голова голилась чи стриглась при тілі, над самим же лобом зіставляли кругле пасмо волосся пальців у три ширини. Волосся те часом відростало в довгу косу, яку можна було, зачесавши на лівий бік, або обвести кругом голови і замотати за ліве ухо, або просто довести до нього і замотати. Частіше, коли вона була не дуже довга, тілько спускалась на вухо, і кінець її теліпавсь на плечі.
    Така коса надавала лицю дуже войовничий вид і оригінальну красу. У маленьких хлопчиків чуприну підрізували у рівні з бровами, щоб не лізла в очи. У старших голова не завсіди була гладко виголена, заростала невеликим волоссям, і так зіставалася подовгу, особливо так було у старих дідів, що не любили чепуритися.
    Чуприну носили запорізькі козаки і ті люди, котрі, так чи сяк, мали зносини з ними, як от чумаки і ті селяни, що жили близько до Запорожжя. В Гетьманщині ж, мабуть, носили тілько ті козаки, що якийсь час жили в Січі і вернулись назад. Треба думати, що і в Січі деяка старшина, як от писарі тощо, носили чуб.
  Козацька чуприна

 

Дещо по темі:

 

Крута козацька чуприна 

Крута козацька чуприна

 

 

Зачіски козаків

Козак з чубом

Читай більше анекдотів на сайті з анекдотами українською: 👉 перейти 👈



------ Козаки
Роман Пилип
Роман Пилип  Сірома 
№:1
Шановний авторе. Варто згадати що така зачіска була описана ще Геродотом. Повторена Прокопієм в Анекдота по відношенню до Гуннів (те що Гунни не були ніякими азіатами то треба довести тільки Українцям, бо в усіх інших істориків то уже факт. Тому вони зараз воліють вже крилату фразу. Ми буцімто не знаємо звідки вони прийшли, але те що вони не прийшли з Монголії є очевидно. Немає на це ніякого підтвердження ні літературного, ні археологічного, ні етнічного ні взагалі ніякого. Гунни європи і Гсьнь-Ну є дві різні культури (Otto J Maenchen-Helfen)). Навіть спекулюють що Пріск також описував чубу У Гуннів (цитата в Thomsen або Heather ), але там мабуть друга зачіск "Кружечком". І не тільки на Мальті. Церква святої Розалії в Палермо була збудована Козаками. Але найбільш цікавим зображенням є зображення голів "У пеклі" з Страшного суду в Торчелло. Абсолютно монументальний історик-талант Ігор Шевченко з Гарварду, базуючись на пізнішшому датуванні своєї учениці Ірини Андрієску, віддав це зображення Святославу і Печенігам. Проте залишається без відповіді що у дворику робить там так званий "трон Атилли". Святослава в тих краях не було, а Атилла був напроти острова. В хроніці Монассія є голови але не з чубами. І чи дійсно мозаїка є така пізня, і що послужило її прототипом. Зрештою як писав сам Лев Диякон Скіфи Святослава ранішше називались Гуннами. Пізнішше тих Скіфів називали також "Торками" - сильними. То були ті "Торки які молилися богу Грому, сонця і Матері Землі." навіть Мамай перед Куликовим полем це викрикнув "молсь богам нашим Хорсу, Перуну і Ієраклію(Гераклу)" То той Мамай якого знову роблять Тюрком і Монголом Російські вчені (як ми бачимо по потомках Мамая: князях Острожських, Вишневецьких, і Глинських - писки у них ну такі уже монгольські). А Елену Глинську навіть відтворив по черепу знаменитий Герасимов - ну така уже До БОЛЮ НАША монгольська порода. Тому ті Торки і Печеніги у Християнина Нестора любові не викликали. Зрештою назва пізнішше була принесена Печенігами в Туреччину і там закріпилась до відомого нам Турки (рівно як назва Руси закріпилась за змішаними Фінно-Угрійськими-славянськими племенами з Татарською домішкою, які тепер зовуться Русскімі). Є МАССА таких цікавих кавалків. Але де нашим історикам, вони зайняті пишуть Історю Русскую і Варяжскую. Хоча ні топонімів ні гідронімів ні яких назв РУС там немає. Фантастика. У дусі Каролінгів. То коли зявляється біблія Улфілли з пятого століття - написана Глауберовими чорнилами рівно тисячоліття до їх відкриття. Чи Венгерською хронікою в який Арпад є правнуком Атилли який жив 400 років перед ним. Гидко. Боляче. Сумно.

Так така чуприна є чуприна воїна. В старій іудейській мові таких воїнів називали ГОЇМ (цитата є в Гаркаві - Corpus Lenigradicum). Ще така назва є відома під назвою ХЕЛХАЛ власне так названо одного з Гунських полководців.

А ерудит Ющенко казав - ми не Хохли. Він мабуть не читав Імператорскіє опісания Полтавской Губернии. С НЕЗАПАМЯТНИХ ВРЕМЕН их зовут Хохлами за причєску.
2   відповісти цитувати скарга
admin
admin  Гетьман 
№:2
:a_smex6: На сьогодні москалі створили міф про стан української свідомості - Хохляцкої, хоча це слово означає лише ознаку воїна!
--------------------
«Юрбу людей перетворюють у націю дві речі: спільне велике минуле і спільні великі плани на майбутнє». Жюль Ренар
1   відповісти цитувати скарга
vladimka6
vladimka6  Сірома 
№:3
Дуже гарні статті. Питання чому москалі лізуть до нас в історію, в державні справи, нав'язують нам свою мову, жувуть на своїй землі то хай живуть. Ми ж до них не вмішуємося?!
2   відповісти цитувати скарга
Анатоль
Анатоль  Сірома 
№:4
Ще воїни князя Святослава носили оселедці. Оце і було, у ті часи, ознакою козацького етносу. Соромно, не знаючи святої укріїнської мови, називати себе так. Вам ніхто не повірить, чужинці. Росії у ті часи не було зовсім. Пізніше, у Європі, її називали "Країна Моксель" , а ще пізніше - Московія. Як би ви не скаженились, відбираючи і присвоюючи чуже - так було. Російська - це суміш церковнослов'янської та української, прийнятої угро-фінськими племенами. Культура, релігія, звичаї - теж. Гріх не знати свого походження, навіть, якщо ви із мордви, чуді, воді, татар, монголів, хантів, мансі чи фінів. На території сучасної Росії було лише два руські племені - в'ятичі та радомичі.
2   відповісти цитувати скарга
Олег115
Олег115  Сірома 
№:6
Цитата: Анатоль
Гріх не знати свого походження, навіть, якщо ви із мордви, чуді, воді, татар, монголів, хантів, мансі чи фінів. На території сучасної Росії було лише два руські племені - в'ятичі та радомичі.

В'ятичі та радомичі не руські племені, а тільки слов'янські, а може навіть не слов'янські, а слов'яномовні. Нестор Літописець писав, що в'ятичі та радомичі пішли від ляхів. Грушевський це ствердження Нестора прокоментував як непорозуміння. Грушевський можливо правий в тому, що вони пішли може и не від ляхів конкретно. Але до ствердження Нестора потрібно відноситися глибше. Треба подумати - щось могло привести Нестора на це ствердження. А могло привести те, що в'ятичі та радомичі розмовляли мовою, яка значно відрізнялась від тієї що говорили в Києві і Новгороді (білоруські історики стверджують, що новгородці -етнос був близький до білорусів). Крім того Нестор повідомив, що в'ятичі та радомичі срамословили (матюкались) перед жінками, дітьми і т.д. Не складно зрозуміти, що то і був етнос базовий для націі яка зараз називається росіянами. Мало того. По останнім роботам антропологів відомо, що в'ятичі уже під час розквіту древнього Києва по суті були фіноуграми розмовляючими на слов'янській мові. І мова їх була уже тоді суржиком слов'янської та фіноугорської. Перехід фіноугрів Московії на слов'янську мову напевне спричинився поселенням туди невеликої кількості слов'ян ще задовго до часів розквіту древнього Києва, тим більше часів Юрія Долгорукого. І після Юрія Долгорукого цей процес тільки продовжувався. І до цього не мали ніякого відношення кияни, які практично не переселялись туди з Юрієм Долгоруким, його сином Андрієм Боголюбським і пізніше. З ними перейшло туди тільки деяка кількість найближчого оточення князів, варяжських найманців (для підтримання покори князю), та монахів-місіонерів. То єсть до створення Московської держави Кияни не мали ніякого відношення. Вона була ще раніше. Головне місто у них був Суздаль. Тільки молодші сини київських князів яким не було чого успадковувати (в західній Європі звідки прийшли Рюриковичі все діставалось старшим, а молодші мали собі самі добувати на стороні, до речі Рюрик і сам був молодшим сином, тому він не змігши чогось добути собі на Заході добув у слов'ян). От Юрій Долгорукий та його син Андрій Боголюбський силою замінили собою місцевих володарів та почали хазяйнувати по своєму (в першу чергу ввели християнство).

Цитата: admin
На сьогодні москалі створили міф про стан української свідомості - Хохляцкої, хоча це слово означає лише ознаку воїна!

В відношенні зовнішності Святослава Володимировича, дає важливу інформацію книжка "Історія" автор якої сучасник князя Святослава – придворний візантійський історик Лев Діакон, (народився до 950р. — помер біля 1000р.) видана в Москві на російській мові в 1988 році і її легко знайти в електронному виді в інтернеті, Лев Діакон безумовно сам бачив Святослава під час бойових дій військ Святослава проти Візантії. Ця інформація приведена кн.9, гл.11 цього видання книжки.
Опис Святослава Львом Діаконом:
"...безбородий, з густим, надмірно довгим волоссям над верхньою губою. Голова в нього була зовсім гола, але з одного боку її звисало пасмо волосся - ознака знатності роду".
То єсть на часи розквіту київської держави оселедець напевно був ознакою знатного роду. Це означає, що князі, бояри, поміщики та інші тоді носили "оселедці". В любому випадку чи ознака знатності роду, чи воїна на той час, то несприйняття "хохла" чи "оселедця" московитами являється додатковим доказом, що московити не мають права претендувати на участь в історії древнього Києва. Історія древнього Києва 100% поєднано з чубом, "хохлом" чи "оселедцем" і тільки народом історія якого звязана з цим атрибутом.
1   відповісти цитувати скарга
макс
макс  Сірома 
№:7
руси Святослава - це не вікінги, що за нісенітниці??! вікінги - бородаті і оселедців аж ніяк не носили, досить уже повторювати Баеровсько-шведо-московську чепуху

"На голові у норманів така зачіска була ознакою знаті - ярлів. Нормани, які завоювали Англію мали виголені голови та широкий чуб спереду."----------------------- пруф в студію!
0   відповісти цитувати скарга
прф
прф  Сірома 
№:8

хто знає, що робити, щоб чуб тримався одним пасмом, а не розповзався по всій голові? а то буває в очі лізе, а за вухом ще не тримається... натирати салом або не мити голову не варіант

1   відповісти цитувати скарга
світла
світла  Сірома 
№:9

Стосовно козацьких чуприни і чуба . Читайте статтю "Носіть козаки чуба та чуприну". Це є великі чари з"єднання з  духом Всесвіту- це є сила.

0   відповісти цитувати скарга
seal561
seal561  Сірома 
№:10
Мальтийский козак:))) А полная версия этой фотографии почему не показана?
https://masterok.livejournal.com/1929539.html
Материал выше - это про "повернення до дому" в Европу:))) Только тушками бляди:)))))
0   відповісти цитувати скарга
Гість Роман
Гість Роман  Сірома 
№:12
Думок щодо зачісок козаків і оселедців є багато. Та все ж більш практичним поясненням того, чому козаки це робили -- пішло ще з древніх звичаїв скіфів і трипільських військових загонів, які охороняли землеробів і тваринноводів у своїх племенах, відвойовували і воювали за території з сусідніми племенами. В історичний період до-ординського часу наші предки багато перебували в боях і міграціях-переходах. У зв'язку з тим, що вода рідко випадала на шляху військ, а під час зими голова пріла і у брудному волоссі заводились паразити (воші, гниди, блохи), - військові збривали більшу частину волосся, і залишали лише невелике пасмо, щоб цим вирізнятися з поміж усіх інших воїнів та племен колишньої до-русинської епохи! У козацькому війську Запорізькому було багато градацій тих зачісок і оселедців, які мали різне значення і навіть ознаку до військового стану воїна!
0   відповісти цитувати скарга

Залишити свій коментар:

  Особистий кабінет

  • Український портал
  • Тільки українською
  • Слідкуй за новинками
kampot.org.ua