Слово про те, коли заснована була церква Печерська
Заснована ж була сія божественна церква Богородична в літо 1073 1.
У дні благовірного князя Святослава, сина Ярославового, який своїми руками почав
рів копати, стала будуватися церква ця. Христолюбивий князь Святослав дав ще 100
гривень золота на допомогу блаженному. І міру поклали золотим поясом, за тим
голосом, який був почутий з небес на морі. В житії бо святого Антонія це ширше
знайдеш. З Феодосієвого ж житія всім відомо, як стовп вогняний являвся - від
землі до небес, іноді ж як хмара, іноді - як дуга від верху церкви на сіє місце.
Багато разів і ікона переходила - янголи її несли на місце, яке мало бути
[місцем для церкви]. Що ж чудесніше є од цього? Прочитав бо книги Старого і
Нового Завіту - ніде таких чудес не знайдеш про святі церкви, як про цю. Від
варягів і від самого Господа нашого Ісуса Христа та Чесної Його І Божественної,
і Людської подоби, і святої Глави Христової вінець [було взято]. І благозвучний
глас чули від Христової подоби, [що] велів нести на вготоване місце І Того
поясом відміряти, за небесним голосом, [скільки нарахували], коли бачена була
перед закладенням.
Також від греків ікона прийшла з майстрами, і мощі святих
мучеників під усіма стінами покладені були, де і самі намальовані є над мощами
по стінах.
Належить похвалити раніш померлих благовірних князів і
христолюбивих боярів, і чесних мнихів, і всіх християн православних [похованих
тут ?]. Блаженний і треблаженний, хто сподобився покладений [тут] бути, великої
благодаті і милості від Господа достойний буде, молитвами Святої Богородиці і
всіх святих. Блаженний і треблаженний, хто сподобився записаний [тут у поминання
бути], оскільки звільнення прийме гріхів і Воздання небесного не втратить.
"Радійте бо,- сказано,- і веселіться, бо імена ваші написані є на Небесах" 2:
церква бо ця Богові любіша од Небес. І Та, Котра Його породила, зволила її
сотворити, як обіцяла у Влахерні майстрам, так сказавши: "Іду бачити церкву, і в
ній хочу жити". Добре бо і дуже бадьоро упокоїтися покладеним у святій її і
Божественній церкві. І якої слави та похвали досягне покладений в ній і
записаний у поминальні книги, аби перед Тої очима поминатися завше!
І ще вам, любимі, запропоную слово на утвердження ваше. Що може
бути гірше, ніж від такого світла відпасти і пітьму любити, і себе відлучити
[від] Богонареченої церкви; ніж залишити Богом створене й шукати сотвореного
людьми шляхом насилля та грабунку, аж саме волас на свого творця!
Цієї ж [церкви] засновник, і мудрець, і художник, і творець - Бог,
який вогнем Божества свого попалив речі тлінні: дрова й гори, і шлях, рівний
Дому Матері Своєї [пробив] на перенесення [монастиря] рабів своїх. Розумійте,
брати, основу і початок її: Отець звище благословив росою і стовпом вогняним, і
хмарою світлою; Син міру дарував Свого пояса, бо і дерево здавалося живим, Божою
силою діючи; Святий же Дух вогнем нематеріальним яму викопав на будівництво
фундаменту. І на цьому камені сотворив Господь церкву сію, і ворота пекла не
переможуть її. Ще ж і Богородиця на 3 літа золота дала майстрам, і Свого
Пречесного образу ікону дарувавши, од якої чудеса численні здійснюються, її
намісною поставила.
Примітки
1. Ця фраза - ледь не єдиний фраґмент із даного слова, який може
бути віднесений до літописного джерела (порівн. із нині існуючим текстом
"Повісті минулих літ": "Того ж року (1073 - І. Ж.) заснована була церква
Печерська Святославом князем, сином Ярославовим, ігуменом Феодосієм [і]
єпископом Юр'евським Михаїлом. Митрополит Георгій тоді перебував у Греках, а
Святослав у Києві сидів" \227, с. 232\). Вся ж решта оповіді, як можна
припустити на основі наступного посилання, базувалася не на Печерському
літописі, а на житії прп. Антонія Печерського та монастирських переказах. Згадка
про те, що князь Святослав власноруч почав копати землю на будівництві храму,
існує і в житії прп. Феодосія (див. розд. 50 слова 8). А в Густинському літописі
повідомлення про початок будівництва Великої Церкви віднесено до 1071 року, як і
смерть прп. Антонія. Проте, це, мабуть, пізніша правка, здійснена на основі
іншої літописної інформації, взятої, зокрема, у Баронія \51, с. 274\.
2. "Радійте й веселіться, бо нагорода ваша велика на небі; так
бо переслідували пророків, які були перед вами" \Мт. V, 12\.
|