Про преподобного Марка Печерника, повелінь якого мертві слухалися1
Наслідуемо ми, грішні, писання про давніх святих: що їх [давні
автори] виклали, з великим трудом розшукавши в пустинях, горах та проваллях
земних. Одних бо самі бачили, [про] інших же чули. Життя та чудеса, і справи
богоугодні преподобних мужів описали, і інше, що чули раніше про попередніх
[святих] - житія ж, і чудеса, і діяння, що є патериком 2, який же
уклавши, оповіли про них ті духовні слова, що ними ми нині, читаючи,
насолоджуємося. Я ж, недостойний, ні розуму істинного не досяг, і нічого ж
такого не бачив, але згідно з почутим - розказаним мені преподобним єпископом
Симоном - це написав до твого отецтва. І ніколи не обходив святих місць, ні
Єрусалима [не] бачив, ні Синайських гір, аби з того що додати до оповіді, як тим
зазвичай прикрашаються хитрословесники. Мені ж не можна тими [далекими землями]
похвалитися, а тільки тим святим монастирем Печерським, і його святими
чорноризцями, тих житієм і чудесами, які, поминаючи, радію, жадаю бо і я,
грішний, тих святих отців молитви.
Звідсіля бо початок покладу оповіді про преподобного Марка
Печерника.
Жив бо цей святий Марко у печері, і при ньому перенесений був
святий отець наш Феодосій з печери до Святої й Великої Церкви [Печерської] 3.
Цей же преподобний Марко чимало ходів у печері своїми руками викопав, на своїх
плечах землю виносячи, і дні та ночі трудився на справу Божу. Викопав же і
багато місць для поховання братії 4, і нічого за це не брав, але коли
хто сам що давав йому - жебрущим роздавав.
Одного разу копав, за [своїм] звичаєм, і, втомившись, знеміг -
залишив місце вузьким та нерозширеним. Прилучилося ж того дня одному братові
хворому до Бога одійти, і не було іншого місця [для поховання], крім того,
вузького. Принесений же був мертвий до печери і ледве його поклали через
тісноту. Лаяла братія Марка, оскільки не могли мертвого приготувати, ні масла на
нього возлити, бо місце було вузьке. Печерник же, смиренно всім кланяючись,
говорив: "Вибачте мене, отці, через неміч не закінчив". Вони ж ще більше
докоряли, дозолюючи йому. [Тоді] Марко каже мертвому: "Оскільки вузьке с місце
се, сам, брате, окропися та, взявши масло, вилий на себе". Мертвий простяг руку,
трохи зігнувся, взявши масло, полив себе хрестоподібно: на груди й на обличчя;
посудину ж віддав. Сам же перед усіма приготувався [і], лігши, [знову] помер. І
коли це чудо сталося - пройняв від того всіх страх і трепет!
По тому інший брат, багато хворівши, помер. Котрийсь із друзів,
його губкою обтерши, пішов до печери, бажаючи бачити місце, де має поховати тіло
друга, і запитав [про те] блаженного цього. Відповів йому преподобний Марко:
«Брате, іди, скажи братові: "Почекай до ранку, доки викопаю тобі місце, і тоді
одійдеш у спокій іншого життя"». Брат же, котрий прийшов, каже йому: "Отче
Марку, я і губкою обтер тіло його мертве, кому мені велиш говорити?!" Марко ж
знову каже: "Це місце, як бачиш, не закінчене. Велю тобі, аби пішов і сказав
померлому: "Брате! Говорить тобі грішний Марко: перебудь цей день [на світі
сьому], доки приготую тобі місце на покладення і пришлю по тебе". Брат же,
котрий приходив, послухав преподобного, [і] пішов до монастиря, і знайшов усю
братію, [яка вже] належний спів над ним відправляла. І, ставши біля мертвого,
каже: "Брате! Говорить тобі Марко, що нема готового місця для тебе. Але зачекай
ще до ранку". І здивувалися всі словам його. Коли ж сказав те брат перед
свідками - негайно відкрив очі мертвий, і душа його повернулась в нього, і
пробув день той і всю ніч, відкриті маючи очі, але нічого нікому не говорячи.
Назавтра ж брат той, котрий приходив раніше, пішов до печери, бажаючи побачити,
чи готове місце. Каже до нього блаженний: «Піди й кажи померлому: "Говорить тобі
Марко: лишай життя це тимчасове і переходь до вічного, бо е ось місце, вготоване
тобі на прийняття тіла твого. Віддай же Богові дух твій, тіло ж твоє зі святими
отцями покладене буде тут, у печері"». Прийшов же брат, все те розповів ожилому,
і той негайно закрив очі свої і віддав дух - перед усіма, котрі прийшли
відвідати його. І з честю був покладений у вищеназваному місці в печері. І цьому
чуду всі дивувалися: як [за] словом блаженного ожив мертвий, і потім [за]
повелінням [його] преставився.
Також інших двоє братів було в тому ж великому монастирі
Печерському, поєднаних з молодості любов'ю сердечною: єдину думку мали й єдину
волю до Бога. Ці попросили блаженного Марка, аби їм влаштував місце спільне, аби
тут обидва покладені були, коли Господь повелить. Пройшло чимало часу, і Феофіл,
старший брат, відлучився [кудись із монастиря] у справах, молодший же
розхворівся і пішов до життя [вічного] спокою. І покладений був на вготованому
місці. Через декілька днів повернувся Феофіл [і], дізнавшись про брата, жалів за
ним вельми і, узявшії з собою кількох [братів], прийшов до печери, бажаючи
бачити померлого, де і на якому місці покладений був. Побачивши, що того
покладено на вищому місці [вготованому для старшого брата], гнівався і нарікав
багато на Марка, говорячи: "Чому поклав його [тут]? Адже я старший од нього є.
Ти ж поклав його на моєму місці". Печерник же, муж смиренний, поклонився йому і
каже: "Пробач мені, брате, согрішив перед тобою". І, це прорікши, говорить
померлому: "Брате, встань, дай місце непомерлому брату, сам же ляж на нижньому
місці". І тут негайно, [за] словом преподобного, на очах усіх присутніх устав
мертвий і ліг на нижньому місці. І всі бачили чудо страшне й жаху виповнене.
Тоді ж брат, котрий нарікав і сварився на блаженного через покладення брата,
припав до ніг Маркових, говорячи йому: "Отче Марку! Согрішив [я], посунувши
брата з місця! Молю тебе, повели йому, аби знов ліг на своє місце". Блаженний же
каже йому: "Господь забрав ворожнечу між нами. Це сотворилося через нарікання
твоє, аби не мав увік ворожості до мене. Але й тіло бездушне виявляє любов до
тебе, віддаючи тобі й по смерті [честь] старійшинства. Належало б, аби [ти] не
вийшов звідсіля, а, своє стрійшинство відстоявши, нині тут покладений був, Але
оскільки не готовий [ти] на відхід [зі світу цього], то йди, потурбуйся про свою
душу, а через декілька днів сюди принесений будеш. Бо мертвих піднімати - Боже
діло є, я ж - чоловік грішний. Цей же, [хоча] й мертвий, боячись твого дозолення,
та докорів твоїх мені не стерпівши, залишив тобі півмісця спільного, для обох
вас вготованого. Бог бо може підняти його, я ж бо не можу казати померлому:
"встань" і по тому "ляж на вишньому місці". Заборони йому ти: кажи, тоді тебе
послухає, як же і нині". Це почувши, Феофіл засмутився дуже від страшних слів
Маркових, і думав, що тут негайно упаде мертвим, не знаючи, чи й дійде до
монастиря.
І, прийшовши до своєї келії, заплакав невтішно. Роздав же все своє
[майно], аж до нижньої сорочки, лишень залишив собі одну свиту й мантію. І чекав
часу смертного. І ніхто не міг втішити його гіркого плачу, і ніколи ніхто не міг
змусити смачного харчу попробувати. Бо [коли] день наставав, говорив собі: "Не
знаю, чи доживу до вечора", [коли] ж ніч приходила, плакався, говорячи: "Що
робитиму? Не знаю, чи й доживу до ранку? Багато бо з тих, які вставали - вечора
не досягли, і [ті], котрі на ложах своїх лягли - не встали з лож своїх: то тим
більше [це стосується] мене, який вість про близьку смерть отримав од
преподобного!" І молився Богові зі сльозами дарувати йому час на покаяння. І так
творив повсякдень, морячи себе голодом, молячись і плачучи. І повсякчас чекав
останнього дня і часу смертного, чекав відлучення від тіла. І настільки плоть
свою стончив, аж і всі суглоби порахувати можна було. Чимало [братів] хотіло
втішити його, але тільки до більших ридань спричинили. І згубив цей від того
великого плачу зір.
І так перебував протягом усього життя свого у великому воздержанні,
Богові догоджаючи добрим життям. Преподобний же Марко, дізнавшись про час свого
відходу до Господа, покликав Феофіла і каже йому: "Брате Феофіле!
Прости мені, оскільки запечалив тебе на багато літ! Ось бо вже
відходжу зі світу цього. Молися за мене. Я ж, якщо отримаю сміливість [перед
Богом] - не забуду тебе. [І] та сподобить нас Господь невдовзі зустрітися в
місці отців Антонія і Феодосія". Феофіл же з плачем відповів тому, говорячи:
"Отче Марко! Чому мене лишаєш? Чи візьми мене з собою, чи даруй мені прозріння!"
Марко ж йому каже: "Брате, не печалься [тим], оскільки задля Бога осліпнув очима
тілесними, але духовними на розуміння Того прозрів єси. І я був, брате,
винуватцем твого осліплення: пророкував тобі смерть, бажаючи душі твоїй користь
сотворити і зверхні твої думки до смирення привести: серця бо журні та смиренні
Бог не зневажить". Феофіл же каже йому: "Бачу, отче, що задля гріхів моїх упав
би перед тобою, [і] помер у печері, коли мертвого підняв, але Господь задля
святих твоїх молитов дарував мені життя, чекаючи мого покаяння. Нині ж прошу у
тебе: або з тобою відійду до Господа, або даруй мені прозріти". Марко ж каже:
"Не потрібно тобі бачити малочасний цей світ. Проси у Господа, аби там побачити
Славу Його, ні смерті не бажай - прийде бо, якщо й не захочеш. Але ось буде тобі
знамення твого відшестя: за три бо дні до свого преставлення прозрієш, [і] так
до Господа відійдеш, і там побачиш Світло безкінечне й Славу невимовну". І, це
промовивши, блаженний Марко преставився в Господі, і покладений був у печері, де
сам собі викопав [місце]. Феофіл же ще більше плакати став і рану в серці мав
через відсутність зору, і проливав джерело сліз, яке ще більше помножилося.
Мав же посудину, і коли молився, [й] приходили йому сльози -
ставив посудину й над нею плакав. І наповнив її за багато літ сльозами:
повсякдень бо чекав проречення преподобного. Коли ж зрозумів свою, в Бозі,
смерть - молився Богові старанно, [аби] прийнятим бути задля сліз його перед
Ним. І, піднявши руки догори, почав молитися, таке говорячи. Молитва. "Владико
Господи, чоловіколюбче Ісусе Христе, мій Царю Пресвятий, [Котрий] не хоче смерті
грішникам, але чекає навернення, знає немічність нашу; Утішителю Благий,
здоров'я - хворим, грішникам - спасіння, знеможеним - укріплювач, тим, хто
падає- підняття! Молю Тебе, Господи, в час цей вияви мені, недостойному, милість
Свою! І вилий благоутробності Твоєї невичерпні витоки, аби не спокуситися мені
від вишніх князів митарств, і не оволоділи вони мною задля молитв угодників
Твоїх, великих отців наших Антонія і Феодосія, і всіх святих, які від віку
вгодили Тобі. Амінь." І тут негайно хтось прекрасний став перед ним і каже до
нього: "Добре помолився, але чому печалишся марнотою сліз?" І взяв посудину,
набагато більшу від тої, виповнену пахощів, немов миро благовонне: «Це,- каже,-
твої сльози, які в молитві Богу вилив від [чистого] серця, [але] котрі рукою чи
рушником, чи одягом витер, чи на землю впали з очей твоїх. І це все зібрав у цій
посудині й зберіг, велінням Творця нашого, і нині посланий є повідати тобі
радість, і весело підеш до Нього. Той бо каже: "Блаженні, хто плаче, оскільки"
втішаться" 5». І, це сказавши, невидимий став для нього. Блаженний же
Феофіл покликав ігумена й оповів йому появу янгола і сказане [ним], і посудини
дві показав йому: одна виповнена сльозами, [вміст] іншої [ж] був кращим від
найкращих благовонь, - які й повелів вилити на тіло своє [по смерті]. Сам же на
третій день до Господа пішов. І його достойно поклали в печері біля Марка
Печерника, помазавши з посудини янголової, аж уся печера виповнилася пахощами; і
слізну посудину на нього виливши, аби той, хто сіяв із сльозами, пожав снопи
своєї радості. "[Хто] плакався бо,- сказано, - кидаючи насіння своє, ті во
Христі втішені будуть" 6. Йому ж слава з Отцем і зі святим Духом нині
[і повсякчас, і навіки-віків. Амінь].
Примітки
1. О. О. Шахматов відносив оповідь про прп. Марка до авторської
редакції "Повісті минулих літ" \227, с. XIII\. Проте, можливо, частина
приведеної Полікарпом інформації походить з монастирських переказів.
2. ...житія ж, і чудеса, і діяння, що є патериком... В більшості
списків помилково вставлено "Печерський". На думку А. Кубарєва, саме від цієї
фрази й пішла назва всього твору - "Печерський патерик" \90, с. 1-2\, проте це,
звичайно, натяжка.
3. ...при ньому перенесений був святий отець наш Феодосій з
печери до Святої й Великої Церкви [Печерської]... Тобто, 1091 року. Мабуть,
святий Марко брав участь у знайденні разом із прп. Нестором мощей прп. Феодосія,
і про це було написано у авторській редакції тої оповіді.
4. ...Викопав же / багато місць для поховання братії... Ми не
знаємо, в яких печерах трудився св. Марко, оскільки в його житії це не вказано.
І в Ближніх, і в Дальніх печерах існує певна частина ходів, викопаних у
давньоруський час, які містять дуже багато, порівняно з іншими, поховальних ніш
- локул. Ці частини печери викопані спеціально під підземне кладовище. У Ближніх
печерах такою частиною є основний печерний коридор від мощей св. Меркурія і, як
мінімум, до предіпу Біснуватих. У Дальніх - ходи за церквою Благовіщення.
5. Мається на увазі фрагмент Нагорної проповіді, де сказано:
"Блаженні засмучені, бо будуть утішені" \Мт. V, 5\.
6. ПорІвн.: "Хто сіє у сльозах, з радістю буде жати, І де з
плачем іде, несучи мірку зерна, повертається додому радий, несучи снопи з собою"
\Пс. CXXV, 5-6\.
|