Про святого священномученика Кукшу та преподобного Пимена Постника
Як проминути волею цього блаженного і священномученика, того ж
монастиря Печерського чорноризця Кукшу 1, про якого всі знають, як
бісів прогнав і в'ятичів хрестив, і дощ із неба викликав, і озеро висушив, і
багато [Інших] чудес сотворив. І по багатьох муках йому з учнем його відсічені
були голови.
З ними і Пимен 2, блаженний постник, в один день помер,
прорікши своє відходження до Господа за два роки. І іншого багато прорік,
недужих зцілив. І посеред церкви велегласно промовив: "Брат наш Кукша перед
світанком убитий був". І, те сказавши, преставився в один день з тими святими.
Для Полікарпа додаток: [Надалі] не буду докладно оповідати
про святих, Якщо недостатня тобі моя бесіда, яку чув із вуст моїх, то і написане
не впевнить тебе. Якщо ж цьому не віруєш, то [навіть] якщо із мертвих хто
воскресне - не повіриш.
Примітки
1. Слово написане на основі монастирських переказів. Св. Симон
зазначає, що існує безліч переказів про прп. Кукшу. Але сам по сул лише нагадує
Полікарпові про подвиги святого. Кукша - ім'я поганське. Монастирські перекази
зберегли його чернецьке ім'я - Іоан. Вважається, що він сам спочатку був
поганином, можливо, походив із в'ятичів, і був одним із багатьох печерських
ченців - місіонерів, які проповідували християнство в Заліссі (докладніше про це
див. у додатку). В'ятичі - східнослов'янське плем'я, яке жило в середній течії
Оки, в т. ч, на території майбутнього Московського князівства, і вважалося
найвідсталішим у Київській Русі. Воно найдовше опиралося християнізації, так що
в сільських районах тут типові поганські поховання зафіксовані не лише в часи
св. Кукші, але аж до XIV ст., а в багатьох місцях - ледь не до XIX ст. \12, с.
150\.
2. Крім даної оповіді про прп. Пимена Постника, нижче, в
Посланні Полікарпа, є окреме житіє однойменного святого - прп. Пимена
Багатостраждального чи Багатохворобливого (слово 35). До того ж в Патерику
неодноразово згаданий архимандрит Києво-Печерський XII ст. Пимен Постник (див,
дод. 2), який не має відношення до обох оповідей, але найвірогідніше був
похований у лаврських печерах, де нині налічується троє преподобних на ім'я
Пимен. Про одного з них, упокоєного в Дальніх печерах, ми знаємо лише те, що він
вживав їжу раз на тиждень і непрестанно робив монастирський послух. Ми не маємо
ніяких даних про зв'язок цієї особи з описаними в Патерику. До того ж, більшість
упокоєних у Дальніх печерах святих найвірогідніше жили в помонгольський час.
Отже, на двох похованих у Ближніх печерах святих Пименів припадає три особи з
цим іменем, описані в Патерику. Проте, чи справді житія двох святих Пименів
знаходяться в Патерику? Paterikon \150, с. 132-136, 144 \і слов'янський
Патерик 1661 року \146, лист. 241 об.; 223 об.- 229\ не дають на це запитання
однозначної відповіді, не відкидаючи тотожність двох Пименів, але й не
наголошуючи на ній. В усякому разі, там обидві оповіді не з'єднані в одну.
Наразі, на думку О. О. Шахматова, оповіді св. Симона і Полікарпа стосуються
одної людини: "Сопоставьте предвидение предстоявшей ему смерти Пименом постником
и Пименом многострадальным; тот и другой после этого пророчествуют и исцеляют
недужих; тот и другой входит в церковь перед самой своей смертью" \226, с. 50,
прим. 15\. На думку того ж дослідника, дні пам'яті (які він вважає датами
смерті) прп. Пимена (7 серпня) і прп. Прохора (10 лютого) були ще в давнину
переплутані \226, с. 49\ - так стають зрозумілими й деякі аспекти висвітлення в
печерських джерелах біографії прп. Прохора (див. слово 31) та первісний зміст
геть попсованої Мономаховими прибічниками статті 1110 року. Тим часом,
найдавніші дні пам'яті печерських святих навряд чи є днями їхньої смерті (див.
дод. 1), а тому теорія О. Шахматова не потребує такого складного пояснення і є,
на нашу думку, цілком слушною. Отже, що ж ми можемо поновити з авторського
тексту прп. Нестора про смерть прп. Пимена? У редакції "Повісті", що увійшла до
ЛаврентГІ'вського та близьких до нього списків (згідно з О. Шахматовим- редакції
1116 року) стаття 1110 року завершує зведення і має такий вигляд: "...Того ж
літа було знамення в Печерському монастирі місяця лютого в 11 день; з'явився
стовп вогненний від землі до небес, а блискавиця освітила всю землю. І в небі
прогриміло о першій годині ночі (через годину після смеркання - І, Ж.); і весь
світ [те] бачив. Цей же стовп спочатку став над трапезною кам'яною, аж не видно
було хреста, І, постоявши трохи, перейшов на Церкву [Велику], і став над ракою
Феодосієвою. І по тому здійнявся вгору в східному напрямку, і по тому невидимим
став" \227, с. 332-336\. "Розшифрування" знамення тут нема, що видається досить
дивним для середньовічного літописного зведення. У редакції 1118 (за М.
Алєшковським - 1119) року це "розшифрування" вже знайдене. Тут текст продовжено
так: «Це ж був ні вогонь, ні стовп вогненний, а з'ява янгольська: янгол бо так
з'являється, копи стовпом янгольським, копи ж полум'ям... ...молитвами Святої
Богородиці та святих янголів умилосердився Бог, і послав янголів на допомогу
руським князям проти поганих, як було сказано [й] до Мойсея: "Ось Янгол МІЙ
прийде перед лице твоє"»\227, с. 332-336\. В статті наступного, 1111 року, той
самий автор, з винахідливістю істинного царедворця, розширює свою думку:
виявляється, це знамення з'явилося "спеціально" для Володимира Мономаха: "...Це
бо Янгол вклав у серце Володимиру Мономаху пустити братів своїх, руських князів,
на іноплеменних. Це бо, як [уже] говорилося, видіння бачив у Печерському
монастирі, коли став стовп вогненний на трапезниці, по тому перейшов на
церкву і звідти - до Городця. Тут бо був Володимир у Радосині. І тоді той
Янгол вклав [думку] Володимиру в серце, [аби той] почав піднімати [князів], як
було сказано..." \227, с. 336\. Єдине, чого не зумів пояснити прибічник
Мономаха, так це - чому, в такому разі, знамення відбулося все-таки в
Печерському монастирі. Відповідь на це запитання знаходимо в Полікарповому
посланні, в жити прп. Пимена Багатостраждального (слово 35), де міститься
повідомлення, що в день смерті святого "...з'явилися три стовпи над трапезною і
відтіля на верх церкви перейшли. Про них же сказано в літописі". Як бачимо, тут
є суттєва розбіжність - у редакціях 1116 і 1118 років подано інформацію про один
стовп, а у Патерику - про три. Проте, зменшення кількості стовпів - мабуть,
результат промономахівської правки, оскільки у Густинському літописі стаття 1110
року (взята там із редакції 1118 р., яка була одним із джерел даного зведення),
все ж починається згідно з авторською редакцією: " Того ж року, лютого 11
преставився довготерпеливий Пимен..." \51, с, 288\. О.О.Шахматов пояснює сюжет
із трьома стовпами саме тотожністю між описаним св. Симоном прп. Пименом
Постником, та описаним Полікарпом прп. Пименом Багатостраждальним: "Пимен,
согласно сообщению Симона, умер в один день і в один часе Кукшей й его учеником"
\226, с. 50-51\. Отже, смерть цих трьох святих і символізували три світлові
стовпи над Печерським монастирем. Таке трактування подій, коли "під особливим
Божим патронатом" "чомусь" опинилися святі печерські ченці, а не "Божий
обранець"- князь, не сподобалось Мономаху, і тому в редакції 1116 року стаття
лишилася недописаною, доки її не зумів "достойно завершити" ще більший блюдолиз.
Цікаво, що Полікарп, маючи більшу можливість ознайомитися з різними київськими
літописними зведеннями, ніж св. Симон, який спирався тільки на авторську
редакцію "Повісті", відображену в "Літописці старому Ростовському", знав,
мабуть, текст редакції 1118 року, бо в кінці свого твору додзе : "Знає ж [лише]
Господь, Який це знамення показав, чи задля цього блаженного, чи інший якийсь
промисел Божий був".
|