Після першої світової війни в міру того як на місці нещодавно могутніх
імперій поставали національні держави, у Східній Європі формувався новий
політичний порядок. Хоча принцип самовизначення націй дістав загальне визнання,
він, однак, застосовувався не завжди, внаслідок чого не всі народи здобули
державність. Ті ж, що здобули її, мали великі та неспокійні національні
меншості. Відтак у міжвоєнний період національне питання лишалося нерозв'язаним;
із зростанням напруженості між панівними націями та утисненими меншинами воно
ставало вибухонебезпечним. А соціально-економічні проблеми, що терзали цей
регіон іще з часів імперії, лише поглиблювали гостроту ситуації.
Близько 7 млн українців, в основному колишніх підданих габсбурзької монархії,
виявилися єдиною великою нацією, що тоді не завоювала незалежності. Більшість
українців уходили до складу Польщі, решта жила в Румунії та Чехословаччині.
Ставши скрізь, і особливо в Польщі та Румунії, об'єктом дискримінаційної
політики, західні українці були пройняті майже нав'язливим прагненням до
самоврядування, що, на їхню думку, вирішило б їхні політичні,
соціально-економічні та культурні проблеми. Ці сподівання наштовхнулися на
асиміляційну політику держав, у яких вони проживали, й тому в житті західних
українців протягом усього міжвоєнного періоду панувала національна конфронтація.
Новий статус західних українців
Хоча Польща перемогла у воєнному конфлікті в Східній Галичині у 1919 р., з
точки зору міжнародного права і держав Антанти її влада над західними українцями
лишалася спірною. З огляду на формальне зобов'язання дотримуватися принципу
самовизначення націй, Антанта не могла ігнорувати протести західних українців
проти нав'язування їм польського правління. Тому до 1923 р. західні держави,
насамперед Англія й Франція, продовжували обговорювати питання про статус
Східної Галичини. Проте вони тимчасово погодилися на те, щоб краєм правила
Польща, за умови надання йому автономної адміністрації й поважання національних
прав українців.
Найкраще передає напружені стосунки, що існували у Східній Галичині між
українською більшістю й новою польською адміністрацією протягом періоду 1919—
1923 рр., вираз «взаємне невизнання». Українці Галичини відмовлялися визнати
польську державу своїм законним урядом, доки Рада послів Антанти у Версалі не
прийняла відповідного рішення. Вони бойкотували перепис 1921 р. й вибори до
сейму 1922 р. Радикальні елементи звернулися до терористської тактики й саботажу
щодо польських урядовців і державних установ. Зі свого боку польський уряд діяв
так, начебто Галичина була цілком польським краєм, підпорядковуючи собі його
політичне, культурне та економічне життя й цілком ігноруючи потреби українців.
Однак, з огляду на міжнародну громадську думку, поляки неодноразово
оголошували про готовність поважати права українців та інших меншостей у своїй
державі. Фактично це зобов'язання було втілене в їхній конституції. Зрештою в
1923 р., після того як польський уряд знову запевнив західні держави в тому, що
він надасть автономію Західній Галичині, дозволить користуватися в органах
адміністрації поряд з польською й українською мовою та відкриє для українців
університет. Рада послів визнала суверенітет Польщі над Східною Галичиною. Це
рішення було для західних українців кроком назад, оскільки, на їхній погляд,
воно залишало їх на милість їхнього найгіршого ворога.
Попри свою дискримінаційну політику Польща була державою, заснованою на
конституційних засадах. Хоч вибори до її двопалатного парламенту часом ставали
об'єктом маніпуляцій, у більшості випадків вони були відносно вільними. Навіть
після 1926 р., коли маршал Юзеф Пілсудський учинив воєнний переворот, закони
зберігали силу, хоч вони і часто тлумачились на користь польських державних
інтересів. Узагалі польські закони надавали українцям можливість, хоч і
обмежену, чинити опір чи принаймні протестувати проти державної політики. Це
означало, що попри свій статус другосортних громадян українці в Польщі були в
кращому політичному становищі, ніж їхні співвітчизники в СРСР.
Новоутворена польська держава містила найвищий відсоток національних
меншостей в усій Європі. У 1921 р. близько третини її 27-мільйонного населення
складали українці, євреї, білоруси, німці та інші неполяки. Українці були, без
сумніву, найчисленнішою національною меншістю й налічували понад 5 млн, тобто
майже 15 % мешканців країни. (Статистичні дані щодо національних меншостей були
у міжвоєнній Польщі дуже суперечливими, й польські джерела стверджують, що
українців було лише близько 4,5 млн, у той час як українці наполягають на іншій
цифрі — понад 6 млн.) Відтак чисельна перевага польської більшості не була такою
великою, щоб дозволити їм цілковито й систематично, ігнорувати прагнення
непольських народів.
Українці в Польщі складали дві окремі громади, й уряд робив усе можливе, щоб
підкреслити відмінність між ними. Більшість українців проживала на колишніх
габсбурзьких землях Східної Галичини, або Східної Малопольщі, як її називали. У
1920 р. цей регіон розділили на три воєводства: Львівське, Тернопільське й
Станіславське. Понад 3 млн галицьких українців, що переважно належали до
греко-католицької церкви, були національне свідомими й відносно добре
організованими. Решта українців населяла Західну Волинь, Полісся та Холмщину —
райони, що їх Польща відтяла у Росії. Вони налічували приблизно 2 млн і були в
основному православними, до того ж політичне, соціально-економічно й культурно
нерозвиненими.
Політика Польщі щодо українців
Претензії поляків на землі, населені західними українцями, грунтувалися на
історичних аргументах. Наприкінці XVIII ст. ці землі входили до Польської Речі
Посполитої, й поляки вважали, що вони мають бути частиною польської держави,
котра виникла в 1919 р. Наявність на цих землях значних панівних польських
меншостей підсилювало цю думку. Що ж до величезної більшості непольського
населення східних окраїн, то уряд мав намір полонізувати його. Віра в дійовість
полонізації спиралася на два припущення: привабливість польської культури,
мовляв, така -велика, що неполяки будуть з готовністю переймати її, а
національний рух серед меншостей надто слабкий, аби протистояти польському
тискові. Як виявилося, поляки помилилися в обох цих розрахунках.
Репресивна польська політика щодо українців часом ставилася під знак
запитання. Якщо впливова ультранаціоналістична партія націонал-демократів на
чолі з Романом Дмовським, яку підтримувала польська меншість
Східної Галичини, послідовно обстоювала войовничо антиукраїнський курс, то деякі
високоавторитетні поляки, як, зокрема, Леон Василевський і Тадеуш
Голувко, закликали до помірності й гнучкості у стосунках із меншостями.
Час від часу центральна влада у Варшаві оголошувала про поступки для українців,
але прибічники твердої лінії в середовищі місцевих урядовців, офіційних
чиновників та армійських командирів відмовлялися втілювати їх. Існували також і
регіональні відмінності. Воєвода Волині Генрик Йозевський намаґався переманити
українців на бік держави, надаючи їм обмежені поступки, в той час як у сусідній
Галичині репресивні заходи уряду сягнули вершини жорстокості. Нарешті, існувала
разюча невідповідність між тим, що польський уряд підтримував східноукраїнський
уряд на вигнанні у Варшаві (який міг знадобитися в разі війни з СРСР), та його
небажанням визнавати політичні домагання західних українців.
В остаточному підсумку польський уряд проводив щодо української меншості
політику конфронтації. У 1924 р. він прийняв закон, що забороняв користуватися
українською мовою в урядових установах. Того ж року Станіслав Грабський, міністр
освіти й прихильник відверто антиукраїнських поглядів, здійснив реформу
(сумнозвісний Іех СгаЬвІо), що перетворила більшість україномовних шкіл на
двомовні заклади з переважанням польської мови. Українців не допускали до
Львівського університету, в ньому було скасовано українські кафедри, а обіцянка
заснувати урядовим коштом український університет так і залишилася невиконаною.
Серед перши х політичних заходів поляків особливе невдоволення українського
селянства викликала програма колонізації. У 1920 р. для зміцнення польської
присутності на східних кордонах уряд почав запрошувати до Галичини й Волині
переселенців — так званих осадників. Спочатку більшість осадників, особливо на
Волині, складали ветерани армії, пізніше стали переважати цивільні. Незважаючи
на те, що Галичина була одним із найбільш перенаселених сільськогосподарських
регіонів Європи, новоприбулі отримували великі наділи найкращих земель і щедрі
фінансові субсидії. Ті, що вирішували не обробляти землі, займали привілейовані
посади сільських поліцаїв, поштових, залізничних працівників і дрібних
чиновників. Українські джерела подають, що до 1938 р. у села Східної Галичини і
Волині прибуло 200 тис. поляків і ще 100 тис.— у міста. В усякому разі, хоч
наплив польських переселенців не міг рішуче змінити етнічний склад населення
східних земель, він був досить значним, щоб викликати гостре невдоволення
українців.
Із переворотом Пілсудського 1926 р. до влади прийшов більш
авторитетний польський уряд, і стали з'являтися перші ознаки можливого
поліпшення стосунків з українцями. Уособленням цього нового підходу був
Генрик Йозевський, призначений у 1927 р. волинським воєводою. Йому
пощастило дещо привернути на свій бік українських селян завдяки розподілу
великої частини урядових земель серед місцевого населення. Він також пішов на
обмежені поступки політичним керівникам волинських українців, одночасно
намагаючись ізолювати від їх «згубного впливу» націоналістичне настроєних
галичан. Але врешті-решт зусилля Йозевського були підірвані релігійною
дискримінацією православних волинян та запеклим опором місцевого чиновництва та
польських націоналістів.
Українсько-польські стосунки значно погіршилися під час Великої
депресії 1929—1933 рр., що особливо дошкульно вдарила по населених
українцями сільськогосподарських районах. Селяни терпіли не стільки від
безробіття, скільки від катастрофічного падіння прибутків, спричиненого
зменшенням попиту на їхню продукцію. В роки цієї кризи чистий прибуток з одного
акра невеликих селянських землеволодінь упав на 70—80 %. За цих обставин
ненависть українських селян до щедро субсидованих колоністів та багатих
польських землевласників, як ніколи, загострилася. Зростало також невдоволення
серед української інтелігенції, особливо серед її молодих (і безробітних)
представників, через те, що всі нечисленні урядові вакансії незмінно віддавалися
полякам. Тому коли радикально настроєні українські націоналісти закликали чинити
активний опір польському пануванню, вони знайшли негайний відгук серед молодих
українців.
Пацифікація. Влітку 1930 р. Галичиною прокотилася
хвиля нападів на польські маєтки, що звичайно зводилися до підпалів.
Було зафіксовано близько 2200 таких актів. У відповідь на це уряд удався до
масових і жорстоких дій. У середині вересня на українські села налетіли великі
підрозділи поліції та кавалерії, розпочавши кампанію пацифікації
(«умиротворення»). Застосовуючи принцип колективної відповідальності,
озброєні загони позаймали близько 800 сіл. Вони руйнували осередки українських
громад і читальні, конфісковували майно та продукти, фізично карали тих, хто
протестував. Було заарештовано понад 2 тис. українців, здебільшого школярів,
студентів і молодих селян; майже кожний третій отримав тривалі терміни
ув'язнення. Українських депутатів сейму посадили під домашній арешт, аби не
допустити їхньої участі у виборах, що проходили в той час, а їхніх українських
виборців тероризували, змушуючи голосувати за польських кандидатів.
Через протести українців до Ліги Націй доля української меншості в Польщі
взагалі та кампанія «умиротворення» зокрема набули характеру міжнародного
скандалу. Проте якщо європейські та особливо британські політики засудили
поведінку поляків, то Комітет Ліги Націй звинуватив українських екстремістів у
провокуванні репресій. Хоча польський уряд швидко придушив заворушення, але
кінець кінцем його дії ще більше розлютили українців, призвели до зростання
екстремізму з обох сторін і ускладнили пошуки конструктивних рішень.
«Умиротворення» принесло в село позірний порядок, але ніяк не послабило
рішучості молодих радикально настроєних націоналістів боротися проти польського
режиму. ОУН на початку 30-х років лише змінила тактику, зосередивши зусилля на
організації політичних убивств провідних польських державних діячів та урядових
чиновників, а також на експропріації коштів, необхідних для її діяльності. Зі
свого боку уряд займав щодо українців безкомпромісну позицію. Він скасував
самоврядування в селах, перевівши їх під владу польських чиновників. У 1934 р. у
Березі Картузькій було влаштовано концтабір, в якому тримали близько 2 тис.
політичних в'язнів, переважно українців. Того ж року Польща відмовилася від
свого зобов'язання перед Лігою Націй забезпечувати права національних меншостей.
Ця політика уряду свідчила про його перехід на вкрай праві позиції. Починаючи
з 1935 р. за новою конституцією вся влада зосереджувалася в руках маршала
Пілсудського, повноваження сейму обмежувалися, а інтереси держави оголошувалися
справою першорядної ваги. Вибори реорганізовувалися так, щоб надати урядові
прерогативи схвалення чи відхилення кандидатів. Після смерті Пілсудського того ж
року в управлінні державою дедалі більшу роль стали відігравати воєнні кліки.
Спроби компромісу. І в польському, і в українському
таборі були помірковані діячі, яким обридли безперервні польсько-українські
сутички. З українського боку за компроміс стала виступати найбільша українська
політична партія — Українське народно-демократичне об'єднання (УНДО).
її лідерів непокоїли наслідки насильницьких актів ОУН і спровоковані ними
репресії щодо українців. На них також тиснув український кооперативний рух (який
для ефективної діяльності потребував політичної стабільності), змушуючи шукати
шляхів до зближення. З польського боку теж з'явилися ознаки готовності до
компромісу. В 1933 р. уряд заснував «Польськоукраїнський бюлетень»
— часопис, який висвітлював позитивні аспекти українсько-польських взаємин.
Незабаром після цього прем'єр-міністр Ваидав Єнджеєвич публічно визнав, що
помилок припустилися обидві сторони. Як не парадоксально, але вбивство оунівцями
міністра внутрішніх справ Броніслава Перацького у 1934 р. прискорило процес
зближення, позаяк цей акт рішуче засудили як УНДО, так і митрополит Шептицький.
Так у 1935 р. було розчищено шлях для укладення обмеженої угоди між урядом та
УНДО? згодом відомої як «нормалізація».
Угода закликала українців офіційно визнати примат інтересів польської держави
й голосувати за новий бюджет. За це уряд допускав кандидатів від УНДО до
виборів, тим самим значно збільшуючи українське представництво в сеймі. Після
виборів уряд пішов на ряд інших поступок. Лідер УНДО Василь Мудрий
був обраний віце-маршалком сейму. Було звільнено більшість українських в'язнів
із Берези Картузької. Деякі українські економічні установи та кооперативи
отримали фінансові позички. Багатьом членам УНДО здавалося, що життя під Польщею
могло стати досить стерпним, особливо в порівнянні з тими страхіттями, яких
зазнавали в цей час українці під радянською владою, але нормалізація не зустріла
визнання серед усіх українців. Опозиція в самому УНДО та інші українські партії
атакували лідерів УНДО за те, що вони «погоджуються їсти крихти з польського
столу». Не було чимось несподіваним і те, що радикально настроєні націоналісти
відкинули нормалізацію й продовжували свою революційну діяльність. І нарешті,
скептицизм щодо можливості успіху політики зближення живила глибоко вкорінена в
усьому українському суспільстві недовіра до поляків. Незважаючи на поступки
центрального уряду, на східних землях майже кожний воєвода, війт чи навіть
начальник поліції застосовував власні й незмінно брутальні методи «ведення
справ» з українцями. Такий підхід чиновників, звичайно, підтримувала місцева
польська меншість. Натовпи поляків плюндрували українські установи, часто у
таємній змові з місцевим польським чиновництвом. Польські юнаки, організовані у
напіввоєнізовані загони «стрільців», під приводом допомоги в забезпеченні
правопорядку часто переслідували українців. У 1938 р. відома своєю жорстокістю
прикордонна поліція провела в населених українцями районах уздовж радянського
кордону, так би мовити, міні-пацифікацію.
Чи не найзапеклішими ворогами нормалізації були польські військові. Зі
зростанням загрози війни наприкіці 1930-х років військове керівництво дедалі
виразніше розглядало невдоволених українців як велику проблему, пов'язану з
безпекою країни. Щоб усунути чи зменшити цю проблему, армія застосовувала
практику «поділяй і володарюй». У 1938 р. вона розпочала пропаганду серед
україномовних гуцулів, лемків та бойків Карпат ідеї про те, що вони є окремими
народами, а не частиною української нації. Робилися спроби розвинути лемківський
діалект в окрему мову, а лемків схилити до переходу з греко-католицизму у
православ'я, щоб створити бар'єр між ними та галицькими українцями. Одним із
різновидів цієї тактики стали намагання військових переконати зубожілу
українську шляхту, яка майже нічим не відрізнялася від українських селян, за
винятком її дорогоцінних дворянських титулів, у тому, що вона ніяк не подібна до
селянства ні за соціальними, ні за національними ознаками.
Тим часом на Волині польські власті продовжували наступ проти православної
церкви — основної опори української національної самобутності в краї.
Стверджуючи, що колись більшість церков на Волині та Холмщині належала греко- чи
римокатоликам, власті передали останнім близько 150 православних церков, а 190
просто зруйнували. Так, із 389 православних церков, що були на Волині в 1914 р..
до 1939 р. вціліла лише 51. Аналогічні методи застосовувалися й на сусідній
Холмщині та Поліссі, де озброєні банди колоністів під назвою «Кракус»
тероризували місцевих жителів, змушуючи їх перейти у католицтво, й де управління
православною церквою. богословська освіта й навіть відправи провадилися
польською мовою.
Соціально-економічні умови
Попри величезні політичні перетворення, яких зазнали західні українці в
результаті розвалу Австрійської та Російської імперій, боротьби за незалежність
та включення до Польщі, соціально-економічні умови їхнього життя по суті
лишалися без змін. Населені українцями землі, що складали близько 25 % території
Польщі, були нерозвиненими аграрними окраїнами, або внутрішніми колоніями, що
постачали центральним регіонам Польщі дешеву сировину, натомість купуючи дорогі
готові товари.
Навіть за польськими мірками Західна Україна була надзвичайно аграрною:
близько 80 % її населення складали селяни (порівняно з близько 50 % У поляків),
і лише 8 % припадало на промислових робітників (при середній цифрі 20 % У
поляків). На додаток до цих структурних вад українське населення було змушене
розв'язувати такі проблеми, як спустошення після війни, дискримінаційна
економічна політика уряду, згубний вплив Великої депресії. Словом,
соціально-економічна доля західних українців під Польщею була такою ж
маловтішною, як і їхнє політичне становище.
Основні економічні труднощі крилися в сільському
господарстві, де залишалися такі давні, ще передвоєнні проблеми, як
перенаселеність сіл, крихітні наділи. У населених українцями воєводствах Польщі
на 1,2 млн селянських господарств припадало 60 % землі. Ця проблема особливо
гостро стояла в Галичині, де понад 75 % селянських наділів не досягали й 10
акрів. Тим часом близько 2 тис. великих маєтків, що належали полякам і часом
дорівнювали 10—20 тис. акрів, охоплювали 25 % землі. На Волині, де великих
польських землевласників було менше, земля краще родила. а селянські наділи були
більшими, на селі жилося дещо краще.
Для пом'якшення проблеми гострої нестачі землі у 20-х роках уряд сприяв
розділові великих маєтностей. Однак українським селянам ця програма принесла
мало користі, позаяк більшість поділених земель відходила до польських селян та
новоприбулих осадників. У розв'язанні проблеми перенаселення села менш
ефективною, ніж колись, виявилася еміграція, оскільки в міжвоєнний період
Сполучені Штати й Канада скоротили квоту емігрантів, яких вони могли прийняти. В
результаті в той період емігрувало лише близько 170 тис. західних українців.
Селянам, що прагнули покращити свою долю, нові можливості продовжувала
пропонувати промисловість. На східні окраїни припадав непропорційно малий
відсоток і без того слаборозвиненої промисловості Польщі; у 30-ті роки він став
ще меншим, оскільки уряд підтримував промисловий розвиток Центральної Польщі,
нехтуючи провінціями, населеними в основному неполяками. Лише близько 135 тис.
західних українців працювали робітниками в лісовій та нафтодобувній
промисловості. Найбільшим міським центром Галичини залишався Львів із населенням
близько 300 тис. чоловік, здебільшого поляків та євреїв.
Як і до війни, інтелігенція продовжувала здійснювати політичне, культурне й
навіть соціально-економічне керівництво західноукраїнським суспільством. Але на
відміну від XIX ст.. коли велику частину цього класу становили священики, у
міжвоєнний період переважна більшість інтелігенції була світською. За даними
польських дослідників, у 30-х роках інтелігенція становила близько 1 % (15 тис.
чоловік) усього західноукраїнського населення, що працювало (серед поляків
аналогічний показник дорівнював 5 %). Головною причиною відносно невеликого
числа освічених українців була політика уряду, спрямована на те. щоб ускладнити
для осіб непольської національності доступ в університети. Так. у Львівському
університеті частка українців ледве сягала 10 %.
Представники української інтелігенції заробляли собі на життя, працюючи
переважно вчителями або службовцями у кооперативах, що швидко зростали. Дехто
став оволодівати такими спеціальностями, як юриспруденція, медицина,
фармакологія, інженерна справа, де монополію довго утримували поляки та євреї. І
все ж практично закритою для українців лишалася служба в урядових установах,— ця
одна з найпоширеніших у Східній Європі професій,— позаяк усі урядові посади
призначалися для поляків. Проте позитивним наслідком такого становища стало те,
що багато освічених молодих українців були змушені облишити намагання знайти
роботу в місті і йшли працювати на село, значно підштовхнувши його
соціально-економічний і культурний розвиток. Але знайти відповідну роботу було
складно, особливо під час депресії 30-х років; це погіршувало й без того непевне
становище української інтелігенції. Остання всіляко підігрівала ненависть
українців до польського режиму, схиляючи їх до переконання, що всі основні
проблеми можна розв'язати лише за умови наявності в українців своєї держави.
Реакція українців
Оскільки природу польсько-українських взаємин у міжвоєнні роки здебільшого
формував польський уряд, то діяльність українців у цей період по суті являла
собою відповідь на польські ініціативи. Українці в основному лишалися в опозиції
до польського режиму, виражаючи це або легальними засобами, що не становили
загрози для їхнього становища, або насильницькими революційними методами, без
огляду на наслідки. Перший із цих двох підходів набув куди більшого поширення.
Хоч «легальники» ніколи не відступали від своєї мети — рано чи пізно
об'єднати всіх українців у незалежній державі, в они зосередили зусилля на
збереженні тих здобутків, які завоювали українці під владою Австрії всупереч
дискримінаційній політиці польської держави. Вони брали участь у польській
політичній системі через легальні українські партії, перебудовували й поширювали
кооперативний рух і намагалися захистити українське шкільництво. Розвиваючи цей
«органічний сектор» українського суспільства, «легальники» сподівалися, що
українці будуть краще підготовленими до здобуття незалежності, коли для цього
виникне нагода. Ця конструктивна, хоч і буденна, діяльність приваблювала
переважно стабільніші елементи українського суспільства, такі як члени
передвоєнного «істеблішменту», священики, велика частина інтелігенції та
заможних селян.
Політичні партії. У поділеному на численні фракції
польському суспільстві в 1925 р. налічувалося 92 зареєстровані партії, з них 32
були представлені у парламенті. Така тенденція до політичної диференціації також
мала місце й в українському середовищі. Охоплюючи ідеологічний спектр від
крайніх лівих до крайніх правих поглядів, українці мали близько 12 політичних
партій, які до того ж відображали дуже різноманітні політичні традиції
«австрійських» українців Східної Галичини на противагу «російським» українцям
Волині, Полісся та Холмщини.
Проте існувала одна партія, що була чисельнішою та впливовішою від усіх разом
узятих,— УНДО. Вона утворилася в 1925 р. в результаті злиття
Трудової партії з рядом менших угруповань. Незважаючи на зміну назви,
УНДО фактично являла собою прямого спадкоємця довоєнної
Національно-демократичної партії, що була провідною західноукраїнською партією
до й під час польсько-української війни 1918— 1919 рр. Ця по суті ліберальна
партія виступала за конституційну демократію та незалежність України. Щоб
підготувати українців до незалежності, вона підтримувала політику
«органічного розвитку» та аграрних реформ. Відносно гнучка за своєю
тактикою, ця партія вдалася до спроб нормалізації українсько-польських взаємин.
Але репресії польського уряду, з одного боку, та екстремізм українських
націоналістів, з іншого, ускладнювали проведення центристської політики УНДО.
Оскільки більшість українських діячів, переважно представники інтелігенції та
духовенства, належали до УНДО, вона була партією західноукраїнського
«істеблішменту». її члени контролювали багато українських фінансових,
кооперативних та культурних закладів, у тому числі найвпливовішу
західноукраїнську газету «Діло». На виборах УНДО збирала близько 600
тис. голосів, завойовуючи величезну більшість українських мандатів у сеймі. До
найвидатніших лідерів партії належали Дмитро Левицький, Василь Мудрий,
Стефан Баран, Остап Луцький, Мілена Рудницька та Іван Кедрин.
Соціалістичні тенденції в середовищі західних українців були сильними, хоч і
фрагментарними. Головним їхнім виразником виступала Радикальна партія —
найстаріша з усіх українських партій, її програма закликала до справедливого
поділу земель серед селян, обмеження приватної власності та відокремлення церкви
від держави. Але вона також підкреслювала, що цих цілей не можна досягти, доки
не буде встановлена незалежна держава, котра об'єднає всіх українців. Тому в
20—30-х роках радикали, які раніше рішуче підтримували ЗУНР, виступали
переконаними противниками СРСР і Польщі — цих головних ворогів української
незалежності.
У 30-х роках радикали налічували близько 20 тис. членів, здебільшого селян,
сільськогосподарських робітників і подекуди інтелігенцію. На виборах 1928 р. ця
партія отримала 280 тис. голосів. Зосереджені в Галичині радикали, проте,
вдалися до рішучих спроб поширити свій вплив на Волинь, Полісся та Холмщину,
об'єднавшись у 1926 р. з меншою від них Українською партією
соціалістів-революціонерів, що діяла на Волині, й утворивши разом Українську
соціалістичну радикальну партію. До найвідоміших її вождів належали такі
ветерани, як Лев Бачинський та Іван Макух. Якщо радикали
виявляли націоналістичні тенденції, то інша довоєнна українська соціалістична
партія — чисельно невеликі й слабкі соціал-демократи на чолі з Левом Ганкевичем
— схилялася на бік комунізму.
У 20-ті роки на Західній Україні швидко поширювалися прорадянські погляди.
Великою мірою це була реакція на прихильність західних держав до поляків, на
їхнє потурання гнобленню Польщею національних меншостей. Західним українцям
також імпонували політика українізації у Радянській Україні та відродження
селянства за непу. Щоб стимулювати ці тенденції, радянський уряд призначав
своїми консулами у Львові українців, намагався привернути до себе західних
українських інтелектуалів і студентів, пропагуючи досягнення Радянської України
та обіцяючи їм теплий прийом.
У результаті до Радянської України емігрували такі провідні представники
західноукраїнської інтелігенції, як Михайло Лозинський, Антін
Крушельницький та Степан Рудницький, а також сотні студентів. Майже всі
вони загинули під час репресій 30-х років. Не маючи офіційних контактів з
радянським урядом, Наукове товариство ім. Шевченка у Львові підтримувало, однак,
тісні зв'язки з Українською Академією наук у Києві. Західноукраїнські
кооперативи обмінювалися досвідом із радянськими колегами. Західноукраїнський
еміграційний уряд Євгена Петрушевича після 1923 р. зайняв
відверто прорадянські позиції, те ж саме зробила впливова частина керівництва
УНДО. Але ці тенденції трималися недовго, й коли в 30-х роках на Західну Україну
просочилися відомості про страхіття колективізації, голоду та чисток, вони
швидко ослабли.
Однак за свого піднесення прорадянські симпатії дали початок кільком
легальним та нелегальним організаціям. У 1919 р. невелика група галичан,
більшість із яких були в роки революції військовополоненими у Росії, утворила
Комуністичну партію Східної Галичини. Під час короткої окупації Галичини
Червоною армією в 1920 р. ці галицькі комуністи — українці, євреї та поляки —
утворили ефемерний «уряд». У 1923 р. ця партія змінила назву на
Комуністичну партію Західної України (КПЗУ) і, схиляючись перед тиском
Комуністичного Інтернаціоналу, стала автономною частиною Польської комуністичної
партії. Але навіть тоді такі українські лі дери цієї багатонаціональної партії,
як Кароль Максимович та Роман Кузьма, вперто продовжували зберігати українське
єство, виявляючи у своїх діях дивовижну не залежність. Вони пристрасно
підтримували Шумського та націонал-комунізм у Радянській Україні, надавши своїй
позиції принципового звучання у міжнародному комуністичному русі. Ця позиція
привела до зміцнення українського керівницт- ва КПЗУ, але не поклала кінця
запеклій фракційній боротьбі в партії. У 1938 р. за наказом Сталіна її
розпустили. У 30-х роках КПЗУ налічувала понад 4 тис. членів; майже половину з
них становили українці, а решту — поляки та євреї,
Як нелегальна підпільна партія, КПЗУ в 1926 р. стала на шлях утворення
легаль- ної, опертої на широкі маси організації під назвою Робітничо-селяиське
соціалістичне об'єднання (Сельроб) із метою завоювання більшої підтримки в
народі. Спочатку її очолили лівий русофіл Кирило Вальницький та
український соціаліст із Волині Павло Васильчук. Незабаром
внутрішні конфлікти, аналогічні тим, що роздирали КПЗУ, розкололи цю організацію
на праве крило, яке обстоювало українські націо- нальні інтереси, та ліве, котре
підтримувало Москву. У 1928 р., в апогеї своєї сили, обидва крила налічували
близько 10 тис. членів і на виборах набрали близько 240 тис. голосів, переважно
відданих за національне свідомих правих. Проте політика Сталіна похитнула
підтримку Сельробу з боку народу, й тому рішення польського уряду про розпуск
цієї організації в 1932 р. не викликало великих протестів.
Інші українські партії були невеликими, слабкими й схилялися до співпраці з
польським урядом. Одна з них — Українська католицька партія єпископа Григорія
Хомишина — безуспішно намагалася мобілізувати прибічників клерикального
консерватизму. Русофіли, що переживали стрімкий занепад, заснували
Руську селянську та Руську аграрну партії, які в 1931 р. злилися в
одну. Але й це не утримало багатьох їхніх рядових членів від переходу до
українських партій.
Кооперативний рух. «Спирайся на власні сили!» —
таким було гасло прихильників «органічного розвитку» західноукраїнського
суспільства. Малось на увазі, що оскільки українцям у їхніх починках не допоможе
ніхто (звичайно ж, не польський уряд), то їм слід самим собі допомагати. Один із
найкращих способів досягнення такої мети українці вбачали у кооперативах.
Основна функція кооперативів полягала в розвитку економіки. За польської влади
ця функція значно розширилася: кооперативний рух став розглядати себе як
знаряддя самоврядування та економічного самозахисту, школу, в якій люди вчаться
бути господарями власної землі.
Важливим чинником у зростанні ролі кооперативів стали ветерани української
армії, що вступали до них. Переживаючи свою поразку, ці патріотично настроєні,
політичне активні люди дивилися на кооперативи як на засіб продовження боротьби
за українську справу: «Працюючи в кооперативах, ми знову стаємо солдатами
народу». Кожен організований кооператив, кожен забезпечений ним товар чи
послуга, кожен гріш, що клався до української, а не польської кишені, вони
вважали за удар по польському ворогові, за ще один крок до незалежності. Участь
у кооперативах пояснювалася й практичними міркуваннями: нерідко лише кооперативи
надавали ветеранам можливість працювати.
Кооперативи швидко утворили розгалужену мережу. Кредитові спілки
організувалися в асоціацію під назвою «Центробанк», сільські споживчі й торгові
спілки утворили «Центросоюз», спілка молочних кооперативів називалася
«Маслосоюз», а «Народна торгівля» представляла міських торгівців. Організація,
що об'єднувала всі кооперативи, наглядала за їхніми рахунками, навчала
службовців та забезпечувала загальне керівництво, називалася РУСК
(Ревізійна Українська спілка кооперативів). Авторитет спілок підносили
їхні високопрофесійні та самовіддані керівники, насамперед Остап Луцький
та Юліян Павловський.
У міжвоєнний час кооперативи об'єднували переважно сільських споживачів [і
торговельні організації і регулювали ціни на сільськогосподарські продукти та І
готові вироби. Найбільших успіхів у збуті своїх продуктів досягли молочні
кооперативи «Маслосоюзу», що опанували західноукраїнський і навіть значну
частину польського ринку.
Про різке зростання кооперативів свідчить статистика. Якщо в 1921 р. у
Східній І Галичині налічувалося близько 580 українських кооперативів, то у 1928
р. їх кількість підстрибнула до 2500, а на 1939 р. наблизилася до 4000. Загальне
число членів 5 кооперативів напередодні другої світової війни сягало понад 700
тис. чоловік; вони забезпечували роботою понад 15 тис. українців. Майже 90 %
кооперативів діяли у Східній Галичині; на Волині ж, Поліссі та Холмщині
українців змушували вступати до польських кооперативних асоціацій. І все ж на
кожного українця припадало вдвічі більше кооперативів, ніж у поляків, навіть при
тому, що останні мали перевагу, користуючись підтримкою уряду.
Але українські кооперативи також стикалися з серйозними проблемами.
Занепокоєні зростанням руху, польські урядовці стали систематично перешкоджати
його дальшому розвитку. Польська тактика включала звинувачення в нібито
неправильному складанні зведень, порушенні правил будівництва чи гігієни тощо.
За всієї своєї чисельності та високої організованості українські кооперативи,
проте, значно поступалися польським через брак капіталів, що обмежував їхній
економічний вплив. Але попри всі труднощі кооперативний рух прискорював
суспільну мобілізацію та національну інтеграцію серед українців Галичини й
свідчив про їхнє прагнення опікуватися власними справами.
Освіта. Як можна було сподіватися, шкільництво
являло собою надзвичайно делікатне й важливе питання в українсько-польській
конфронтації. Опріч забезпечення дітей освітою, українці бажали, щоб школи
підносили національну свідомість і культуру корінного населення. Зі свого боку
поляки сподівалися, що система шкільництва виховуватиме з неполяків відданих
громадян Польської держави. Поляки розвивали освіту на початковому рівні,
особливо в таких відсталих краях, як Волинь, Полісся та Холмщина. До початку
30-х років неписьменність у населених українцями регіонах Польської держави
впала до 28 % (хоч на Волині вона була значно вищою). Проте водночас засновані
при австрійській владі україномовні школи під приводом перетворення на двомовні
систематично ліквідовувалися. З понад 2400 початкових українських шкіл, що
існували у Східній Галичині в 1912 р., у 1937 р. залишилося тільки 352. На
Волині протягом цього часу кількість українських шкіл скоротилася з 440 до
восьми. На рівні середньої освіти становище українців було також безрадісним: у
1931 р. одна польська гімназія припадала на 16 тис. поляків, але одна українська
— аж на 230 тис. українців.
Зазнавали українці дискримінації й на університетському рівні. Уряд не
виконав обіцянки заснувати для них університет і систематично чинив перешкоди
українцям, що прагнули здобути університетську освіту. Тому в 1920 р. українці
заснували у Львові «таємний» університет. Організований без дозволу властей, він
являв собою по суті імпровізовані курси, що викладалися конспіративне. У період
свого розквіту цей університет налічував 54 професори, три факультети, 15 кафедр
і близько 1500 студентів. Після того як у 1925 р. уряд усе ж закрив його, багато
українських студентів виїжджали для продовження навчання за кордон, особливо до
Чехословаччини. В результаті освічені українці ставали войовничими виразниками
антипольських настроїв і радикальних політичних поглядів.
Спробу задовольнити потребу українців у середніх освітніх закладах зробило
товариство «Рідна школа», що до 1938 р. заснувало близько 40 гімназій, ліцеїв та
професійно-технічних шкіл. Велику частину витрат на ці заходи покривали внески
його членів, число яких із 5 тис. у 1914 р. перевершило 100 тис. у 1938 р., та
внески іммігрантів у Сполучених Штатах та Канаді. Загальнокультурні потреби
лишалися у царині діяльності «матері» всіх західноукраїнських організацій —
шанованого всіма товариства «Просвіта», яке в 1939 р. налічувало понад 360 тис.
членів. Воно утримувало величезну мережу читалень, публікувало навчальні
матеріали, відкривало дитсадки, вело цілий ряд курсів.
Смак галичан до організаційної діяльності виявився також в інших сферах.
Продовжували діяти такі довоєнні організації сільської молоді, як «Сокіл»
та «Луг» (раніше «Січ»), у той час як нові
організації, зокрема заснований у 1911 р. «Пласт», залучали
дітей міської інтелігенції, готуючи їх зайняти провідні посади у суспільстві.
Переконаний, що пластунський рух є розсадником націоналізму, уряд у 1930 р.
заборонив його. Важливою подією організаційного життя міжвоєнного періоду стало
посилення жіночого руху. Взявши за мету виховання нової, національне свідомої,
культурно розвиненої, прогресивної в соціальному та економічному відношенні
жінки, заснований у 1920 р. Союз українок через 10 років уже мав 45 тис. членів.
Під талановитим керівництвом депутата сейму Мілени Рудницької він здійснював
широку благодійну, освітню та культурну діяльність, а також мав добре
налагоджені контакти з міжнародними феміністськими організаціями.
Церкви. Найбільшою, найбагатшою і найвпливовішою
організацією західних українців лишалася, без сумніву, греко-католицька церква.
Але роль цієї установи в галицькому суспільстві зазнала вражаючих змін.
Порівняно з XIX ст., коли вона виступала єдиною організацією українців Галичини,
у міжвоєнний період ця церква була тільки однією з багатьох (хоч і найбільшою) і
відтак не могла розраховувати на безумовну вірність їй усіх галицьких українців.
Наприкінці 30-х років греко-католицька церква налічувала 4 млн віруючих у
близько 3 тис. парафій. Вона мала цілу мережу молодіжних організацій, жіночих
товариств ба навіть власну політичну партію — Українську католицьку національну
партію. Про її здатність мобілізувати молодь, особливо сільську, свідчив масовий
зліт «Молодь за Христа», організований у 1933 р., що зібрав
понад 50 тис. учасників. Ця церква сприяла прогресові також у царині
шкільництва. У 1928 р. вона заснувала єдиний український вищий учбовий заклад у
Польщі — Теологічну академію у Львові, ректором якої був Йосип Сліпий. Було
також засновано три нових семінарії.
Своїми досягненнями у міжвоєнний період греко-католицька церква, без сумніву,
завдячує митрополитові Андрею Шептицькому. Сила волі, широта
поглядів, гуманізм здобули йому загальну повагу й зробили найвпливовішою
постаттю в західноукраїнському суспільстві. Переконаність Шептицького в тому, що
грекокатолицька церква — це суто українська установа, яка повинна берегти східні
церковні традиції та підтримувати національні прагнення свого народу, сприяла
зростанню його популярності. Цей підхід призвів до конфлікту між ним і частиною
церковної ієрархії на чолі з єпископом Хомишиним та Василіанським орденом, які
скоріше наголошували на своїх зв'язках з римо-католицтвом, ніж на самобутності
їхньої церкви.
Митрополит справляв також значний вплив на політичне життя. У 30-х роках він
енергійно протестував проти кампанії пацифікації, а через п'ять років підтримав
політику нормалізації. Маючи тісні взаємини з поміркованою частиною УНДО,
Шептицький водночас засуджував як націонал-екстремістів, так і комуністів,
постійно обстоюючи необхідність вищих цінностей, ширшого бачення ситуації.
На Волині, Поліссі та Холмщині православна церква налічувала близько 2 млн
українців. На відміну від греко-католицької церкви вона не мала протекції Риму й
відтак була менше захищеною від репресивної політики Польщі. У 1924 р. за
наполяганням уряду православна церква в Польщі розірвала свої зв'язки з
Московською патріархією й проголосила автокефалію. І хоч на вищих рівнях
церковної ієрархії зберігалися русофільські симпатії, на її нижчому рівні
помітно зростали українські впливи — в міру того як українська мова почала
проникати в літургію, релігійні публікації та у процес навчання в семінаріях.
Занепокоєний таким поворотом подій, польський уряд став добиватися впровадження
в церковну службу польської мови й розпочав кампанію навернення православних до
католицької віри, що супроводжувалася масовим знищенням православних церков. Хоч
полонізація подекуди й мала певні здобутки, зокрема в літургії, та рідко хто з
українців зрікався православ'я.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Митрополит Андрей Шептицький |
|
|
Революційний рух
Новий націоналізм. У міжвоєнний період з'явився
якісно новий різновид українського націоналізму. В XIX ст. націоналізм
української інтелігенції, що головним чином сповідувала ліберальні чи
соціалістичні ідеї, був скоріше аморфним поєднанням національної свідомості,
патріотизму та гуманістичних цінностей. Хоча цей рух став згуртованішим у період
між 1917 та 1920 рр., коли він поставив перед собою мету будівництва
національної державності, він продовжував обстоювати демократичні та
соціалістичні принципи. Під час війни за незалежність багато українських
політиків нерідко вагалися, коли потрібно було вибирати між націоналістичними й
соціалістичними цілями. Однак у 1920-х роках у середовищі молодих українців, як
і в інших європейських народів, зародилася крайня форма націоналізму, яку
називали інтегральним націоналізмом.
На Україні інтегральний націоналізм веде свій родовід насамперед із невдач
1917—1920 рр. Як зауважує Олександр Мотиль, «український націоналізм був по суті
спробою пояснити, чому втрачено українську державність і як належить відвоювати
її». Переконані в тому, що соціалістичні й демократичні підходи сприяють
міжпартійній ворожнечі, неефективному керівництву, розходженню в цілях,
відсутності чіткої спрямованості, що в сумі призводить до поразки, молоді
ветерани війни за незалежність відкинули стару ідеологію. Натомість вони
закликали до створення нового типу українця, беззастережно відданого нації та
справі незалежної державності. Найенергійніше висловлював ці погляди
Дмитро Донцов — емігрант із Східної України й колишній соціаліст, що
став головним ідеологом українського інтегрального націоналізму.
Ідеологія. Український інтегральний
націоналізм не спирався на ретельно обгрунтовану систему ідей. Він
скоріше грунтувався на ряді ключових понять, основна мета яких полягала не в
тлумаченні дійсності, а у спонуканні людини до дії. Донцов стверджував, що нація
— це абсолютна цінність, і немає вищої мети, ніж здобуття незалежної держави.
Оскільки політика — це по суті дарвіністська боротьба народів за виживання, то
конфлікти між ними неминучі. З цього випливало, що мета виправдовує засоби, що
сила волі панує над розумом, що краще діяти, ніж споглядати. Для популяризації
своїх поглядів інтегральні націоналісти міфологізували українську історію,
плекаючи своєрідний культ боротьби, самопожертви та національного героїзму.
Расизм складав відносно другорядний компонент цієї ідеології, хоч у писаннях
деяких її прибічників можна було відшукати сліди антисемітизму, увага на ньому
не загострювалася.
Інтегральний націоналізм сповідував колективізм, що ставив націю над
індивідом. Поряд із цим він закликав своїх прибічників бути «сильними
особистостями», які ні перед чим не спинились би для досягнення тих чи інших
цілей. Одна з них зводилася до того, щоб змусити народ діяти як об'єднане ціле,
а не як різні партії, класи чи регіональні групи. Звідси й всеохоплююча природа
цього руху, який особливого значення надавав соборності (національній єдності),
відкидав регіоналізм і прагнув контролювати всі прояви діяльності суспільства.
Інтегральні націоналісти закликали «пробиватися у всі царини народного життя, у
всі його закутки, у всі установи, товариства, групи, в кожне місто і село, в
кожну родину». Разом із прагненнями монополізації всіх аспектів життя нації
прийшла й нетерпимість. Переконані, що знають єдиний шлях досягнення
національної незалежності, інтегральні націоналісти були готові воювати з
кожним, хто стане їм на заваді.
Донцов з іншими ідеологами руху не мали чіткого уявлення про тип суспільства,
яке вони бажали б мати після здобуття незалежності. Вони мало що могли сказати
про його соціально-економічну організацію, зазначаючи лише, що воно буде в
основному аграрним і спиратиметься на співпрацю між державою, кооперативами та
приватним капіталом. Політична система майбутньої держави засновувалася на владі
однієї націоналістичної партії, серцевину якої складали випробувані «борці» й
«кращі люди». На чолі руху стояв верховний керівник, або вождь, котрий мав
безумовну і необмежену владу.
Український інтегральний націоналізм цілком очевидно містив елементи
фашизму й тоталітаризму. В 20-х роках ці тенденції поширювалися в усій
Європі. Вони справляли значний вплив (це особливо стосується італійського
фашизму) й на країни Східної Європи. Але, як стверджує Іван Лисяк-Рудницький,
«західний фашизм, що розвинувся у міському промисловому оточенні, не був
найближчим родичем українського інтегрального націоналізму».
Останній куди ближче стояв до таких праворадикальних рухів східноєвропейських
аграрних суспільств, як «Залізна гвардія» в Румунії. «Усташі» в Хорватії.
«Стріла і хрест» в Угорщині та аналогічних рухів у Словаччині та Польщі.
Врешті-решт український інтегральний націоналізм мав незалежне походження і його
коріння містилося у власному суспільстві. Спостерігаючи трагічну долю українців
під польською та радянською владою, втративши віру в традиційні легальні методи,
розчаровані західними демократіями, які ігнорували заклики українців про
допомогу й самі загрузли в кризі, українські інтегральні націоналісти вважали,
що їм нічого чекати від існуючого стану речей, й тому необхідно вдатися до
радикальних заходів, аби змінити його.
Організація. Ще перед тим як була остаточно
сформульована ідеологія інтегрального націоналізму, в Галичині й особливо серед
емігрантів у Чехословаччині виникли розпорошені групи майбутніх учасників руху.
В 1920 р. невелика група офіцерів підпільно заснувала у Празі Українську
військову організацію (УВО), що прагнула продовжити збройну боротьбу
проти польської окупації. Згодом її командиром було обрано полковника Євгена
Коновальця — галичанина, котрий очолював загони січових стрільців у східних
українських арміях, видатного провідника у боротьбі за незалежність. Прекрасний
організатор і тонкий політик, Коновалець швидко стає незаперечним лідером
інтегральних націоналістів у міжвоєнний час.
Спочатку УВО являла собою військову організацію з відповідною структурою
командування. Вона таємно готувала демобілізованих ветеранів у Галичині та
інтернованих солдатів у Чехословаччині до можливого антипольського повстання, а
також проводила операції, спрямовані на дестабілізацію польського окупаційного
режиму. Найважливішими такими актами стали замах на голову польської держави Ю.
Пілсудського, здійснений Степаном Федаком у 1921 р., та широка
кампанія саботажу в 1922 р. Організація, що, за приблизними даними, налічувала 2
тис. членів, мала зв'язки як із східно-, так і з західноукраїнським
еміграційними урядами та діставала таємну фінансову допомогу від
західноукраїнських політичних партій.
Але в 1923 р. становище УВО різко змінилося. Коли визнання Антантою
законності польської влади в Східній Галичині викликало сумніви серед багатьох
західних українців щодо доцільності продовження збройного опору, з УВО вийшло
багато її випробуваних членів. Проте організація відмовилася змінити тактику
збройних дій проти поляків, тим самим відштовхнувши від себе легальне діючі
партії, що відкидали тероризм. Переслідування польської поліції змусили
Коновальця й велику частину проводу тікати з Галичини й заснувати штаб-квартиру
за кордоном.
Криза, що охопила УВО внаслідок цих змін, спричинилася до її важливої
переорієнтації. Коновалець звернувся по фінансову та політичну допомогу до
чужоземних держав, насамперед ворогів Польщі — Німеччини та Литви. А у Східній
Галичині для поповнення своїх поріділих лав УВО стала вербувати гімназичну та
університетську молодь. Для пропаганди своєї рішучої лінії в Галичині
організація довозила контрабандою з-за кордону свій часопис «Сурма».
Особливо важливим було те, що УВО з метою створення розгалуженої мережі
націоналістичних осередків установила контакти з рядом таких студентських груп,
як «Українська націоналістична молодь» у Празі, «Легіон українських
націоналістів» у Подебрадах (Чехословаччина) та «Асоціація української
націоналістичної молоді» у Львові. У 1929 р. після кількох підготовчих
конференцій представники УВО та студентських груп зустрілися у Відні й заснували
Організацію українських націоналістів (ОУН). Більшу частину її членів
складала галицька молодь, а керівництво забезпечували з-за кордону Коновалець та
його соратники.
Роль, яку бралася виконувати ОУН, була набагато ширшою від завдань УВО. Як і
її попередниця, ОУН лишалася «підпільною партією». Вона дотримувалася військових
засад керівництва, конспіративних методів суворої дисципліни й проводила
кампанію політичного терору проти польської держави та її представників. Проте
вона також прагнула очолити широкий революційний рух за досягнення цілей
інтегральних націоналістів. Особливих зусиль докладала вона для популяризації
своїх поглядів, насамперед серед молоді, намагаючись опанувати всіма
західноукраїнськими громадськими, політичними та економічними організаціями.
Українці, які чинили перешкоди планам ОУН, як і польські урядовці, опинилися під
загрозою терористських нападів.
Без сумніву, найбільшим успіхом ОУН була її здатність заручитися широкою
підтримкою української молоді, її схильність до революційних дій, радикальних
рішень, прагнення вивести нову породу «надукраїнців» імпонували молоді, ошуканій
польською владою, доведеній до відчаю безробіттям і розчарованій поразками
батьків. Одразу ОУН залучила на свій бік велику частину університетських
студентів та учнів вищих гімназій Східної Галичини. Майже в кожному університеті
й у кожній середній школі в Польщі та за кордоном, де вчилися українці, були
осередки ОУН. Справжньою твердинею інтегральних націоналістів, яких очолювали
Богдан Кравців, Стефан Ленкавський, Степан Охримович, Іван Грабрусевич
та Володимир Янів, став Академічний Дім українських студентів
університету у Львові. Коли деякі з цих юнаків поверталися до своїх сіл, вони
пропагували ідеї інтегральних націоналістів у провінції.
Для розширення свого впливу ОУН також проникала в різноманітні господарські,
освітні та молодіжні організації, влаштовувала масові політичні демонстрації,
студентські протести, бойкотування польських товарів, видавала численні газети й
брошури, енергійно поширювала свої ідеї серед студентів, селян і робітників
Галичини і Волині. У цій діяльності вона спиралася, зокрема, на допомогу
обдарованих молодих поетів, таких як Євген Маланюк, Олег Ольжич-Кандиба, Олена
Теліга та Богдан Кравців. Основною трибуною поглядів інтегральних націоналістів
слугував празький часопис «Розбудова нації». Згодом під вплив
інтегральних націоналістів потрапив ряд інших видань.
Хоч визначити кількість членів ОУН надзвичайно важко, за приблизними
підрахунками, напередодні другої світової війни вона налічувала до 20 тис.
чоловік. Число ж співчуваючих було набагато більшим. Так чи інакше перевага в її
лавах молодих, енергійних, ідеалістично настроєних і самовідданих людей швидко
зробила ОУН найдинамічнішим чинником у політичному житті Західної України
міжвоєнного періоду. Протягом 30-х років ОУН продовжувала свою «війну» з
польським режимом, здійснюючи напади на урядові заклади та поштові контори, щоб
здобути кошти для своєї діяльності, організовуючи акції саботажу щодо державної
власності та вбивства. Але ОУН (як і УБО) не вважала насильство й терор за
самоціль. Її члени були переконані, що революційними засобами ведуть
національно-визвольну боротьбу, аналогічно тому, як у це вірили ірландці з
антианглійської організації «Шинн фейн» та учасники передвоєнної антиросійської
підпільної організації Пілсудського. Безпосередня мета такої тактики полягала в
тому, щоб переконати українців у можливості опору й тримати українське
суспільство в стані «постійного революційного бродіння». Ось як розвивалася
концепція «перманентної революції» в одному виданні інтегральних націоналістів
1930 р.: «Шляхом індивідуального терору та окремих масових виступів ми захопимо
широкі верстви населення ідеєю визволення і залучимо їх у ряди революціонерів...
Тільки безперервно вдаючись до нових акцій, ми зможемо підтримати і розвинути
постійний дух протесту проти властей та зберегти ненависть до ворога і прагнення
остаточної відплати. Люди не звикають до своїх кайданів, не призвичаюються жити
у ворожому суспільстві». На початку 30-х років, крім сотень актів саботажу та
десятків випадків «експропріації» державних фондів, члени ОУН організували понад
60 замахів та вбивств. Найважливішими їхніми жертвами стали: Тадеуш
Голувко (1913) — широковідомий польський прибічник
польсько-українського компромісу; Еміліан Чеховський (1932) —
комісар польської поліції у Львові; чиновник радянського консульства у Львові
Олексій Майлов (1933), убитий у помсту за голодомор 1932—1933
рр. на Радянській Україні; Броніслав Перацький (1934) —
польський міністр внутрішніх справ, на якого ОУН поклала відповідальність за
пацифікацію 1930 р. Було здійснено багато замахів на українців, які не
погоджувалися з політикою ОУН. Найбільш відомим із них стало вбивство в 1934 р.
авторитетного українського педагога Івана Бабія.
Але політика насильства й конфронтації дорого коштувала ОУН. У 1930 р.
командира її бойового загону Юліяна Головацького застрелив агент поліції. Через
рік за вбивство урядника під час однієї з «експропріацій» повісили двох молодих
робітників Василя Біласа та Дмитра Данилишина. Після вбивства Перацького у 1934
р. польська поліція розпочала широку карну акцію, внаслідок якої було накрито
весь крайовий провід ОУН у Галичині, включаючи Степана Бандеру та Миколу Лебедя,
котрі організували замах. На судових процесах, активно висвітлюваних у пресі, ці
молоді провідники отримали тривалі терміни ув'язнення в концтаборі Береза Карту
зька. До них приєдналися сотні рядових членів ОУН, яких схопили в той час.
Ці події — лише частина невдач, які спіткали ОУН. Незабаром стало ясно, що в
організацію проникла поліція, чого й належало сподіватися, оскільки ОУН стала
проводити масові вербування. Ще більш деморалізуючим фактором була критика ОУН з
боку своїх же українців. Батьки обурювалися з того, що організація штовхала
малоосвічених підлітків до небезпечної діяльності, яка часто закінчувалася
трагічно. Громадські, культурні та молодіжні організації засудили намагання ОУН
підпорядкувати їх собі. Легальні політичні партії звинувачували інтегральних
націоналістів у тому, що вони давали урядові привід для обмеження легальної
діяльності українців. «Аморальність» ОУН гостро засудив митрополит Шептицький.
Взаємні закиди й звинувачення свідчили про тертя між двома поколіннями — батьків
у легальному «органічному» секторі та їхніх дітей у революційному підпіллі.
Конфлікт між поколіннями виявився й у самій ОУН, особливо в її проводі. З-за
кордону керівництво рухом здійснювало виховане в більш «цивілізовану» довоєнну
добу, загартоване роками й досвідом старше покоління Коновальця та його
соратників із 1917—1920 рр., таких як Дмитро Андрієвський, Омелян Сеник, Микола
Сціборський та Роман Сушко. Хоч вони до певної міри сумнівалися щодо окремих
тактичних методів ОУН і особливо вбивств, але їм часто важко було на відстані
контролювати своїх підлеглих. Не відкидаючи насильства, Коновалець та його штаб,
однак, більше зусиль зосереджували на тому, щоб добитися допомоги чужоземних
країн; особливо Німеччини.
Підлеглий їм галицький крайовий провід, до якого входили Степан
Бандера, Микола Лебедь, Ярослав Стецько, Іван Климів, Микола Климишин і Роман
Шухевич, навпаки, тримався тактики революційних дій. Більшості з цих
діячів було тільки трохи за 20, і вони не знали принижень та ганьби польського
панування. Молодече хизування перед режимом породило в них схильність до
насильницького, героїчного типу опору, а відносна поміркованість і спокійніший
стиль життя їхніх старших колег за кордоном викликали у них презирство.
Невдоволення посилилося після того, яку 1934 р. усіх галицьких лідерів було
ув'язнено у концтаборі Береза Картузька, у зв'язку з чим ходили чутки, нібито їх
схопили внаслідок недбалості чи навіть зради деяких членів закордонного проводу.
Проте у Коновальця вистачало авторитету, престижу й дипломатичної
майстерності, щоб запобігати вибухові конфлікту. Тому його вбивство в 1938 р.
радянським агентом у Роттердамі стало дошкульним ударом для руху інтегральних
націоналістів. Відтак напередодні історичних катаклізмів ОУН опинилася без
досвідченого й загальновизнаного вождя. А те, що попри всі ці невдачі
організація не лише уникла розвалу, а й продовжувала зростати, є промовистим
свідченням відданості, динамічності та дисципліни її рядових членів.
Українці під владою Румунії
Іншою країною, котра в хаосі 1918—1919 рр. захопила значну кількість
українців, була Румунія. За румунською статистикою, у 1920 р. в її межах
проживало близько 790 тис. українців, що складали 4,7 % населення. Українці
утворювали три виразних підгрупи. Перша — близько 450 тис. чоловік — мешкала в
південносхідній частині країни, у колишній російській провінції Бессарабія
(нинішня Молдова), що мала вихід до Чорного моря. У 1919 р. під Хотином ці бідні
селяни підняли повстання проти румунського уряду, яке очолили більшовики, але
після його поразки їхня політична активність занепала. Інша невелика група
українців проживала на колишній угорській території Мараморош і також була
політичне малоактивною. Третю й найбільш діяльну українську громаду складали
близько 310 тис. українців Буковини. Румунська окупація призвела їх до глибокого
політичного занепаду. Під владою Австрії Буковина була автономною провінцією, а
українці — її найчисельніша національна група — мали порівняно сильне політичне
представництво у Відні, широке місцеве самоуправління, розвинену систему
україномовного шкільництва. Все це було втрачене з анексією цього краю Румунією.
Із спільності, котра з усіх західних українців користувалася найбільшим
сприянням, буковинці стали найбільш гнобленими.
Своєю нетерпимістю до національних меншостей Румунія
перевершувала навіть Польщу. Після визнання у 1920 р. західними союзниками
румунських претензій щодо Буковини румунський уряд закрив усі українські школи й
навіть відмовився визнати українців за окрему націю. В освітніх заходах 1924 р.,
скерованих на румунізацію шкіл, українців називали «громадянами румунського
походження, що забули рідну мову». До 1927 р. всі сліди колишньої автономності
Буковини було стерто, а сам край уже розглядали як одну з румунських провінцій.
Двадцять два роки, проведені українцями під владою Румунії, поділяються на
три періоди. У перший період, що тривав 31918 по 1928 р., румунський уряд
запровадив у провінції воєнний стан. Серед буковинських українців, призвичаєних
до впорядкованої конституційної системи Австрії, брутальна ліквідація їхніх прав
і румунізація культурного життя посіяли шок і розгубленість. Згодом вони трохи
оговталися протягом відносно ліберального періоду 1928—1938 рр. Але у 1938 р., з
приходом до влади в Румунії військових, почався період жорстокого, майже
тоталітарного правління.
За таких обставин лише в короткий період між 1928 та 1938 рр. можна було
думати про відродження українського життя, та й то в обмежених рамках. Невелика
буковинська спільність реагувала на румунське правління подібно до своїх
співвітчизників у Польщі. Старші за віком і краще соціальне влаштовані, її
представники схилялися на користь «органічної» роботи й компромісу з режимом.
Вони відновили культурні товариства, хори, театральні трупи, студентські гуртки
та органи преси. У 1927 р. під проводом Володимира Залозецького вони навіть
утворили Українську національну партію. Проте у 1938 р. цю партію й багато інших
українських організацій було розпущено. У середині 30-х років сформувався «револ
юційний», або націоналістський, табір на чолі з Орестом Зибачинським, Петром
Григоровичем і Денисом Квітковським. Вербуючи нових членів із більшою
вибірковістю, ніж ОУН у Галичині, ця невелика за чисельністю організація
незабаром підпорядкувала собі студентські, молодіжні та спортивні товариства.
Завдяки своїй конспіративній будові вона виявилася єдиною на Буковині
українською організацією, що не тільки витримала репресії уряду, а й навіть
зросла на протидію їм.
Українці в Чехословаччині
Описуючи в основному гнітючі умови існування українців у міжвоєнний період,
відрадно вказувати на один, хоч і крихітний, уламок цього народу, доля якого в
цей час значно поліпшилася: це були українці Закарпаття. Ізольовані від
співвітчизників Карпатськими горами, карпатоукраїнці (або русини, як вони
продовжуваній називати себе) були найменш розвиненими у політичному,
соціально-економічному й культурному відношенні. Коли падіння Австро-Угорської
імперії поклало кінець мадярському гнітові, цей регіон увійшов до складу
Чехословаччини. На відміну від насильницької анексії інших західноукраїнських
земель об'єднання Карпатської України з Чехословаччиною було добровільним.
Унаслідок підписаної в м. Скрентоні (штат Пенсільванія, США) у
листопаді 1918 р. угоди з чеськими лідерами емігранти з Закарпаття погодилися на
включення спосї батьківщини до складу нової чеської держави за умови надання їй
автономії.
З усіх новостиорених держав Східної Сиропи Чехословаччина була
найдемократичнішою. Відтак вона не проводила щодо своїх меншостей такої
відкритої політики дискримінації та асиміляції, як Польща та Румунія. Проте це
не значить, що взаємини між центральним урядом і населенням були
безконфліктними.
Питання про автономію, як ми пересвідчимося, спричинилося до напруженості між
Прагою та її східною провінцією. Однак чехи дозволили карпатоукраїнцям більшу
міру політичної та культурної самореалізації, ніж вони будь-коли мали.
У 1921 р. в Чехословаччині проживало близько 455 тис. карпатоукраїнців. Із
них у чеській частині країни мешкали 370 тис., а 85 тис. населяли околиці
Пряшева у словацькій частині федерації. Бажаючи модернізувати всі регіони своєї
нової держави, чехи намагалися підняти рівень життя й у Закарпатті. У 20-х роках
було по ділено великі угорські маєтки, й близько 35 тис. селянських господарств
отримали додаткові ділянки, кожна розміром понад два акри. Разючим контрастом до
Польщі та Румунії було те, що чеський уряд у свої населені українцями території
вкладав більше коштів, ніж вилучав. Однак цих інвестицій було надто мало, аби
якось полегшити страшні злидні в регіоні. З початком депресії 30-х років
населення Закарпаття спіткали тяжкі випробування, що часом виливалися в
голодування широких мас народу.
З точки зору освіти й культури чеська політика явила собою жадану зміну після
інтенсивної мадяризації. Передусім різко зросла кількість освітніх закладів. Між
1914 та 1938 рр. число початкових шкіл зросло з 525 до 851, а гімназій — із
трьох до II. Більше того, чеський уряд дозволив населенню користуватися в школах
мовою на власний вибір. Такий лібералізм спричинив швидке зростання культурних
товариств, таких як «Просвіта» й Товариство русофілів ім. Духновича.
Процвітали театральні трупи та хори. Скромному культурному ренесансові сприяла
творчість таких письменників, як Василь Гренджа-Донський, Андрій
Карабелеш, Олександр Маркуш.
Але культурне життя Закарпаття не було позбавлене складнощів та конфліктів.
Із поширенням Освіти й по мірі залучення населення до демократичних політичних
процесів на перший план стало виходити питання національної самобутності, що на
той час уже було розв'язане у більшості українських земель. Як водиться, його
вирішення стало першочерговою метою міцніючої закарпатської інтелігенції. І, як
це звичайно спостерігається на ранніх стадіях національного будівництва, навколо
цього питання виникли розбіжності.
Підходи до національного питання. Серед старших
представників інтелігенції, а це здебільшого було греко-католицьке духовенство,
в ситуації, подібній до тої, що раніше мала місце в Галичині, поширювалися
русофільські тенденції. Хоч русофіли, до яких належали багато відомих місцевих
жителів, утворили численні організації та товариства, у тому числі широку мережу
читалень Товариства ім. Духновича, вони мали корінний недолік: при всіх їхніх
намаганнях незаперечним лишався факт існування значних мовних і культурних
розбіжностей між ними та росіянами. Ця обставина дедалі виразніше розкривала
безплідність їхньої ідеології та політичної орієнтації і пояснювала труднощі у
залученні на свій бік освіченої української молоді.
Інша тенденція зводилася до абсолютизації місцевих особливостей, тобто до
того, що слов'янське населення Закарпаття є окремою нацією русинів. Багато з її
прибічників були мадяризованими священиками, які з приходом чехів вважали за
обачне приховати свої проугорські симпатії під машкарою локалізму. Ідея
«створення» окремого народу з кількох сотень тисяч людей виглядала слабко
аргументованою, особливо з огляду на близьку спорідненість закарпатців з
українцями, що населяли східні схили Карпат. У результаті локалістський, або
русинський, варіант був найслабшим із усіх.
Очевидно, найдинамічнішою виявилася українофільська течія, що переважала в
середовищі нової світської інтелігенції, вчителів і студентів. Як і в Галичині
XIX 'ст., вона починалася як народовський рух молодої інтелігенції, котра
прагнула зміцнити зв'язок із селянами. В міру того як зростало усвідомлення
подібності у мові, народній культурі, у традиціях християнства східного обряду
між населенням по обидва боки Карпат, а також із посиленням українського
національного руху в Галичині народовці Закарпаття ставали українофілами.
Про дедалі відчутніший вплив українофілів свідчило їхнє організаційне
зростання в 30-х роках. Українофіли на чолі з Августином Волошиним,
Михайлом та Юлієм Бращайками заснували освітнє товариство
«Просвіта», яке швидко відтіснило конкуруюче Товариство русофілів ім.
Духновича. Особливої популярності серед молодої інтелігенції набула організація
українських скаутів «Пласт», що налічувала 3 тис. членів. У 1934 р. до Асоціації
українських учителів входило близько 1200 чоловік, або дві третини всіх
педагогів Закарпаття. Особливо палкими прибічниками українства стали гімназисти
та студенти університетів. Серед українців Закарпаття, які могли відкрито
висловлювати свої політичні та національні прагнення, створена на конспіративних
засадах ОУН не мала сильного представництва протягом майже всіх 30-х років. Хоча
більшість українофілів стали прихильниками інтегрального націоналізму, значна їх
частина перейшла на прорадянські позиції.
Карпатоукраінська автономія. Чвари між
карпатоукраїнцями були на руку чехам, і Прага скористалася ними як приводом для
зволікання з наданням автономії регіонові. Однак у 1938 р. міжнародні події дуже
послабили становище чеського уряду. Внаслідок Мюнхенського пакту до нацистської
Німеччини відійшла населена німцями частина Чехословаччини; з мовчазної згоди
західних держав вона планувала подальше розчленування чеської держави. При
підтримці німців словаки дістали автономію в межах Чехословацької республіки.
Спостерігаючи хитання празького уряду, провідники трьох закарпатських фракцій
об'єдналися й також зажадали автономії. Чехам не лишалося іншого вибору, як
погодитися. 11 жовтня 1938 р.Закарпаття отримало самоврядування.
Хоча першу автономну адміністрацію очолили русофіли Андрій Бродій та
Степан Фенцик, вони швидко дискредитували себе як агенти Угорщини й
Польщі. За- мість них Прага призначила новий кабінет, що складався з
українофілів на чолі з Августином Волошиним. Уряд Волошина
негайно приступив до перетворення Закарпаття, чи Карпато-України, як вона тоді
офіційно називалася, на автономну укра- їнську державу. Українізувалися система
освіти, видавнича справа та адміністрація. У лютому 1938 р. на виборах до
регіонального парламенту українофілів підтримали 86 % усіх виборців. Тоді ж була
сформована Карпатська Січ — військова організація, що незабаром
налічувала близько 5 тис. бійців.
Для створення власної збройної сили існували вагомі причини: з повільним
розвалом Чехословаччини Угорщина зажадала повернення своїх колишніх земель у
Закарпатті. Саме коли формувався перший уряд Карпатської України, угорські
війська зайняли південну частину краю, змусивши українців перевести столицю з
Ужгорода до Хуста. Протягом усього свого короткого існування уряд Карпатської
України стояв перед постійною загрозою угорського нападу.
Створення українського уряду в Закарпатті справило великий вплив на західних
українців, особливо у сусідній Галичині. Багато з них вважали його першим кроком
на шляху до неминучого створення самостійної соборної України. Прагнучи
захистити першу українську землю, що здобула свободу, багато молодих
інтегральних націоналістів Галичини нелегально переходили кордон і вступали до
Карпатської Січі. Однак серед проводу ОУН не було одностайності щодо того, яку
політику проводити. Якщо молоді радикали Галичини вимагали негайної та широкої
підтримки Карпатської України, їхнє старше керівництво за кордоном, знаючи про
німецькі плани, закликало до стриманості.
Незабаром причини обережності старших інтегральних націоналістів стали
зрозумілими. У таємному пакті з Угорщиною Гітлер погодився на
окупацію нею всього Закарпаття, й 14 березня 1939 р. в край увійшли угорські
війська. Безнадійно поступаючись за чисельністю та озброєнням, Карпатська Січ
чинила відважний, проте марний опір. 15 березня уряд Волошина символічно
проголосив незалежну Республіку Карпато-України. А вже через кілька годин по
тому він був змушений утекти за кордон.
Виникнення карпатоукраїнської автономії було чимось парадоксальним. Серед
усіх західноукраїнських земель цей регіон був найменш розвинутим у
соціальноекономічному, культурному й політичному відношенні. Однак саме на цій
території був досягнутий певний рівень самоврядування. Незважаючи на свій
короткий вік, уряд Карпатської України мав вплив, аналогічний впливові
українських урядів періоду 1917—-1920 рр., й сприяв перетворенню великої частини
населення краю, особливо молоді, на національне свідомих українців. Цей епізод
також крив у собі важливі висновки щодо німецько-українських стосунків,
послуживши переконливим доказом того, як мало українці могли покладатися на
добру волю Гітлера.
Національна нерівність, труднощі соціально-економічного характеру, а також
вражаюче посилення нацистської Німеччини та СРСР призвели до розчарування в
демократії і зростання політичного екстремізму по всій Східній Європі у
міжвоєнний період. Ця радикалізація чимдалі ширше охоплювала не лише
інтелігенцію, а й традиційно пасивне селянство. За всієї своєї обмеженості
модернізація піднесла самоповагу і сподівання кращої долі серед селян,
викликаючи в них почуття протесту проти національних утисків та погіршення
життєвого рівня, що спостерігалися в 1930-х роках. Більше того, вона, як ніколи
раніше, штовхала їх до політичної діяльності, зокрема до радикальних дій.
Розчаровані безрезультатними намаганнями завоювати державність чи
самоврядування, західні українці виявилися особливо чутливими до цих загальних
тенденцій. Незважаючи на широкий розвій «органічної роботи», було очевидно, що
саме інтегральний націоналізм ОУН став серед західних українців, і насамперед
молодих, найдинамічнішим рухом. На відміну від співвітчизників у Радянській
Україні західні українці не зазнали таких драматичних соціально-економічних
змін, і навіть за вкрай убогого життєвого рівня їхніми думками володів не
дискредитований сталінщиною комунізм, а інтегральний націоналізм. Відтак
найбільшого поширення український націоналізм набув серед покоління західних
українців, які вступили в дорослий вік у 30-х роках, і проявлявся як своєрідна
суміш фанатичності та ідеалізму.
|