Розпад величезних, збитих нашвидкуруч політичних конгломератів на зразок
Київської Русі був типовим явищем доби середньовіччя. Так на Заході ще до
піднесення Києва дуже короткий час проіснувала створена Карпом Великим імперія
Каролінгів, а на Сході — від Тихого океану до Карпат — простягалися неозорі
володіння монголо-татар, що розпалися після завоювання Києва лише за кілька
поколінь. З огляду на слабкий зв'язок, великі відстані та сильні місцеві
тенденції політична роздробленість була явищем типовим. Однак історики Київської
Русі з сумом спостерігали це видовище. Відійшли у минуле перші будівничі
Київської імперії з їхніми грандіозними проектами, широким, всеохоплюючим
світобаченням. Натомість прийшли дрібні інтриги, місцеві сварки, обмежені цілі
та вузьколобі перспективи ворогуючих між собою князьків. Чудові здобутки
культури, що виникли завдяки зосередженню талантів в одній столиці, відійшли у
минуле, з ними вже не могли рівнятися часто гідні подиву намагання окремих
ремісників і вчених, розпорошених по численних регіональних центрах. У більшості
князівств бояри поступово лишили свої небезпечні торговельні підприємства і
зайнялися прозаїчними справами утримання власних маєтків. Із занепадом
політичного, культурного та економічного життя Київська Русь перестала існувати
як цілісність.
Роздробленість
Однією з причин відокремлення від Києва різних князівств стала перемога
принципу вотчини, формально визнаного у 1097 р. на з'їзді князів уЛюбечі. Щоб
покласти край спустошуючій ворожнечі, на цьому з'їзді князі один за одним
визнали право успадковувати землі, які вони займали у той момент. Питання про
Київ, що вважався занадто великою винагородою для будь-якого княжого роду,
лишалося нерозв'язаним.
Якщо деякі старші князі продовжували змагатися за нього, інші, особливо
молодші за рангом, втратили усякий інтерес і до такого суперництва, і до самого
міста, усвідомлюючи, що їхні шанси заволодіти ним у кращому випадку мінімальні.
Натомість вони зосередили увагу на розширенні та збагаченні своїх вотчин,
сприяючи в такий спосіб поглибленню роздробленості та місцевих відмінностей, що
стануть ознакою пізньокиївської доби.
Регіоналізм посилювався й тим, що бояри все більше стали
займатися власними землеволодіннями; занурення у місцеві справи позбавляло їх
бажання брати участь у князівських чварах за віддалений Київ, а разом з тим і в
загальноруських діях. Руським князівствам навіть стало важко дійти згоди про те,
хто є їхнім спільним ворогом. Новгород вважав найбільшою дяя себе загрозою
тевтонських лицарів, для Полоцька нею були литовці, для Ростова і Суздаля —
волзькі булгари, для Галицько-Волинського князівства — мадяри й поляки, а для
Києва — кочові половці. Руські князі як не воювали, то вступали у союзні
відносини зі своїми ворогами. По суті деякі князі підтримували з неруськими
сусідами тісніші зв'язки, ніж з іншими віддаленими землями Русі.
Зокрема, старовинний Новгород на півночі був утягнутий в торговельну спілку,
засновану на узбережжі Балтійського моря північнонімецькими містами, яку згодом
стали називати Ганзою. В той час як у Києві торгівля занепадала, Новгород
процвітав, дедалі виразніше орієнтуючись на Північну Європу. Як і багато інших
купецьких міст, Новгород розвинув республіканську форму правління, в якій
домінувала купецька еліта, а не князь чи бояри. Іншим прикладом місцевого
розмежування був Північний Схід. На неозорих малозалюднених «землях за лісами»,
у країні, що стала колискою великоросів, молодші члени династії Рюриковичів
заснували Ростовське, Суздальське, Володимирське та Московське князівства.
Північно-східні князі утвердилися в цих землях, що спочатку належали фіннам, ще
до появи тут основної маси східнослов'янських поселенців, і, можливо, саме тому
вони могли легко диктувати новоприбульцям свої умови. Яскравим прикладом
абсолютистських тенденцій, що посилювалися серед північно-східних князів, було
правління Андрія Боголюбського із Суздаля. Невдоволений зростаючою опозицією з
боку суздальської знаті, він переніс свій двір до Володимира, де не було сильної
аристократії, яка б стояла йому на заваді. А в 1169 р. Андрій
Боголюбський зруйнував Київ, у якому вбачав суперника своєї нової
столиці. Невгамовне прагнення абсолютної влади успадкували нащадки Андрія
Боголюбського, правителі Москви (спочатку невелика застава, Москва вперше
згадується в літописах лише у 1147 р.). Ця риса допомагає зрозуміти їхні
майбутні політичні успіхи.
Південно-Західна Україна: Галицько-Волинське князівство
Інші надзвичайно важливі зміни відбувалися на Південно-Західній Україні — в
Галицькому та Волинському князівствах. Коли якась із старих київських земель і
могла кинути виклик зростаючій могутності російського Північного Сходу, тобто
Суздалеві, Володимиру й ще не опереній Москві, то ними були Галицьке та
Волинське князівства на південному заході. Грушевський вважав ці два
князівства найбезпосереднішими спадкоємцями політичної та культурної традиції
Києва. Інший видатний український історик — Томашівський — назвав
Галицько-Волинське князівство першою безперечно українською державою, оскільки у
XIII ст., в апогеї своєї могутності, ці об'єднані князівства охоплювали 90 %
населення, котре проживало в межах нинішніх кордонів України. Князівства ці були
важливими і в інших відношеннях. Простягаючись по західних окраїнах Київської
Русі, вони з самого початку стали ареною запеклої боротьби між українцями та
поляками, що тривала, не вщух аючи, аж до середини XX ст. Князівства ці були
також важливим культурним рубежем. Вони виступали або як найсхідніший форпост
католицького Заходу, або ж як найзахідніший — православного Сходу.
Розташовану в східних передгір'ях Карпат, у верхів'ях важливих річок Дністра
й Пруту, що впадають у Чорне море, Галичину спочатку заселяли племена
дулібів, тиверців та білих хорватів. На сході вона широким кордоном
межувала з розлогими й лісистими рівнинами Волині, також заселеної дулібами та
білими хорватами. На схід від Волині лежало Київське князівство. Якщо Галичина
на своїх західних та північних кордонах мусила боротися з агресивними мадярами
та поляками, то єдиними чужоземними сусідами Волині були литовські племена на
півночі. Обидва князівства мали вдале розташування, недосяжне
для кочових нападників зі степу. Волинь і особливо
Галичина були густо заселеними, а їхні міста стояли на стратегічно
важливих торгових шляхах із Заходу. Крім того, у Галичині містилися великі
родовища солі — товару, від якого залежала вся Русь.
У 980—990 рр. Володимир Великий відвоював у поляків Галичину й Волинь і
приєднав їх до своїх володінь. На Волині він заснував місто Володимир, що згодом
стало величною столицею цих земель. У Галичині політичний центр князівства
перемістився з Перемишля до міста Галича біля карпатських соляних копалень.
Київським князям удалося закріпити ці землі за своїм наступником, оскільки вони
належали до їхніх особистих володінь. Тому першими в Галичині правили
Ростиславичі, нащадки онука Ярослава Мудрого. Тим часом на Волині до влади
прийшли Мстиславичі, що вели свій рід від Володимира Мономаха.
Часто об'єднувані для зручності в історичних дослідженнях Галичина і Волинь у
XII—XIII ст. були цілком різними князівствами. Чи не найбільш вражаюча
відмінність між ними — у природі верхівки кожного князівства. Галицькі бояри
були найбільш свавільними, багатими й могутніми на всіх руських землях. Вплив
цієї аристократії був настільки всепроникним, що Галичину часто вважають
ідеальним зразком олігархічного правління на Русі, який поряд із
республіканським Новгородом та абсолютистськими Володимиром і Москвою являв
собою третій різновид політичного устрою Київської держави. На думку радянських
учених, винятково велика влада галицьких бояр значною мірою пояснюється Їхнім
походженням. На відміну від бояр в інших князівствах, де вони здебільшого
походили з княжої дружини, галицька аристократія, очевидно, розвинулася
насамперед із місцевої племінної знаті. І свої маєтки вона дістала не від князя,
як це водилося, а узурпувавши общинні землі. Прийшовши сюди, перші Рюриковичі
наштовхнулися на аристократію, що вже добре вкорінилася й була готова обстоювати
власні інтереси.
Інші історики вказують на те, що завдяки відносно стабільному правлінню
Ростиславичів протягом чотирьох поколінь бояри мали досить часу
й можливостей, щоб стати на ноги. Крім того, багато з них торгували сіллю, що
забезпечувало добрі прибутки і зміцнювало їхнє й без того стабільне економічне
становище. Внаслідок цього найбагатші бояри могли дозволити собі утримувати
власні бойові дружини з дрібніших феодалів. Нарешті, через віддаленість Галичини
від Києва великому князеві важко було втручатися в місцеві події, тоді як
сусідство з Польщею та Угорщиною не лише давало зразок панування аристократії,
але й можливість звертатися до чужинців по допомогу проти князів.
Зате бояри Волинського князівства на відміну від галицьких були вилиті на
більш традиційний штиб. Більшість із них прийшли в ці землі у складі дружин
своїх князів, що часто призначалися чи знімалися за волею Києва, який завдяки
незначній віддаленості справляв більший політичний вплив на це князівство, ніж
на Галицьке. Бояри ці отримували земельні володіння за службу князеві. Волинська
знать залежала від княжої щедрості й тому виявляла йому відносно більшу
відданість і підтримку. Власне, з цієї причини об'єднати обидва князівства
змогли саме волинські князі, а не галицькі.
Галицькі Ростиславичі. З усіх князівств на
території сучасної України першою відокремилася від Києва Галичина.
Використовуючи всі засоби — як чесні, так і нечесні, хитрому князеві Володимирку
(1123—1153) вдалося підпорядкувати своїй владі все князівство і згодом успішно
протистояти намаганням великих князів київських впливати на розвиток подій у
Галичині. Спираючись на це досягнення, його обдарований син Ярослав
Осмомисл (1153—1187), тобто «людина, що має вісім відчуттів», розширив
кордони князівства аж до гирла Дністра, що у теперішній Молдові. Забезпечуючи
собі мир і процвітання, Ярослав підтримував дружні стосунки з угорцями та
Фрідріхом 1 Барбароссою з Німеччини. Про славу й авторитет, які мав князь на
Русі, говориться в похвалі йому із «Слова о полку Ігоревім»: «Галицький
Осмомисле Ярославеі Високо сидиш ти на своїм златокованім столі, підпер гори
угорськії своїми залізними полками, заступив королеві путь...» З піднесенням
Галичини процвітали і її бояри. За Ярославового правління вони стали настільки
впливовими, що примусили князя, який перебував у апогеї могутності, зректися
своєї другої жінки Анастасії і згодом спалили її на вогнищі.
По смерті Ярослава почався хаос. Його син Володимир (1187—1198), останній із
династії Ростиславичів, за словами літописця, «думи не любив із мужами своїми».
Незабаром бояри повстали проти нього, змусивши його рятуватися в Угорщині.
Угорський король Андрій обіцяв повернути Володимира на престол, але, прийшовши у
Галичину, проголосив цю землю своєю. Коли проти чужинців почали вибухати народні
повстання, Володимир помирився з боярами й вигнав мадярів. До чого ж привели всі
ці роки сутичок і спустошення? Хоч Володимир урешті знову сів на престол, він
став залежати від бояр більше, ніж будь-коли. Цей прикрий епізод став типовим,
що часто повторювався протягом наступних 50 років: сильний князь об'єднує землі;
бояри, побоюючись втрати своїх привілеїв, звертаються до його слабших
наступників, тим часом даючи чужоземним країнам привід для втручання; потім
настає хаос, що триває, доки на арені не з'являється інший сильний князь і не
опановує ситуацією.
Галицько-волинські Романовичі. Хоч піднесення
Галичини переконливо свідчило про зростаюче значення окраїн, її союз із Волинню
обіцяв принести ще вагоміші, навіть епохальні наслідки для всієї Східної Європи.
Людиною, що здійснила таке об'єднання, був волинський князь Роман
Мстиславич (1173—1205). Із самої юності він поринув у політичну
боротьбу. В 1168 р., коли його батько, волинський князь Мстислав, змагався із
суздальським князем Андрієм Боголюбським за київський стіл на півдні, Роман був
запрошений князювати у Новгороді, щоб захистити місто від агресивних зазіхань
Суздалі на півночі. У 1173 р., після смерті батька, Роман сів на волинський
стіл, відновивши розпорошені й занедбані маєтки свого роду. В 1188 р. галицькі
бояри запросили його князювати, але зробити це йому перешкодили суперники й
вороже настроєні боярські угруповання. Лише у 1199 р. він зміг повернутися в
Галичину та об'єднати її з Волинню, створивши на політичній карті Східної Європи
нову величну державу на чолі з енергійним, діяльним і талановитим князем.
У внутрішній політиці Роман зосередив увагу на зміцненні княжої влади, тобто
ослабленні бояр, багато з яких він відправив у заслання чи стратив. Його
улюбленим прислів'ям було «Не вбивши бджіл, не поласуєш медом». Як і в інших
країнах Європи, союзниками князя в боротьбі з олігархією виступали міщани та
дрібні бояри. Проте найбільшу славу Романові принесли його успіхи в зовнішній
політиці. В 1203 р., об'єднавши Волинь із Галичиною, він завдає поразки своїм
суперникам із Суздаля й оволодіває Києвом. Відтак під владу одного князя
потрапили всі, за винятком Чернігівського, українські князівства: Київське,
Переяславське, Галицьке та Волинське. Здавалося, от-от має відбутися об'єднання
всіх колишніх київських земель, що складають територію сучасної України.
Враховуючи те, наскільки князь Роман наблизився до здійснення цієї мети, сучасні
українські історики відводять йому у своїх дослідженнях особливе місце.
Щоб захистити українські князівства, Роман провів ряд нечувано успішних
походів на половців, разом із тим він заглибився далеко на північ у польські та
литовські землі. Прагнення розширити межі своїх і без того величезних володінь
стало причиною його смерті. В 1205 р., йдучи польськими землями, Роман потрапив
у засідку й загинув. Територіальне об'єднання, яке він створив, протрималося
всього шість років — занадто короткий час, щоб із нього могло викристалізуватися
якесь стійке політичне ціле. І все ж сучасники Романа на визнання його видатних
досягнень називали його «Великим» і «повелителем усієї Русі».
Незабаром після смерті князя Романа знову розгорілися чвари між князями,
боярські інтриги, посилилося чужоземне втручання — ці три вічних нещастя, які
врешті-решт розвалили державу, що він так невтомно її будував. Його синам Данилу
було всього чотири, а Василькові — два роки, й галицькі бояри прогнали їх разом
із їхньою вольовою матір'ю, княгинею Анною. Натомість вони покликали трьох
Ігоровичів, синів героя «Слова о полку Ігоревім». Для багатьох бояр це стало
фатальною помилкою. Не бажаючи ділитися владою з олігархією, Ігоровичі знищили
близько 500 бояр, поки й їх нарешті не вигнали (пізніше галицька знать
помстилася їм, схопивши й повісивши всіх трьох Ігоровичів). Потім бояри вчинили
нечуване —у 1213 р. вони обрали зі свого середовища князем Владислава
Кормильчича. Скориставшись обуренням цими зухвалими діями, польські та угорські
феодали, начебто захищаючи права Данила та Василька, захопили Галичину й
розділили її між собою. За таких обставин молоді Данило та Василько почали
«збирати докупи» землі, якими колись володів їхній батько. Насамперед Данило
утвердився на Волині (1221), де його династія й далі користувалася прихильністю
як у знаті, так і у простого люду. Лише у 1238 р. він зміг повернути собі Галич
і частину Галичини. Наступного року Данило здобув Київ і послав свого тисяцького
Дмитра захищати місто від монголотатар. Тільки у 1245 р., після рішучої перемоги
у битві під Ярославом, він остаточно підкорив собі всю Галичину. Таким чином 40
років знадобилося князеві Данилу, щоб повернути володіння батька.
Узявши собі Галичину, Данило віддав Василькові Волинь. Попри
такий поділ обидва князівства продовжували існувати як одне ціле під зверхністю
старшого й діяльнішого князя Данила. У внутрішній політиці Данило, як і його
батько, для противаги боярам прагнув забезпечити собі підтримку серед селян та
міщанства. Він укріпив багато існуючих міст, а також заснував нові, в тому числі
в 1256 р. Львів, названий так на честь його сина Лева. Для заселення нових
міських осередків Данило запросив ремісників та купців із Німеччини, Польщі, а
також із Русі. Багатонаціональний характер галицьких міст, що аж до XX ст.
залишався їхньою типовою рисою, посилювався великими вірменськими та єврейськими
общинами, що із занепадом Києва прийшли на захід. Для захисту смердів від
сваволі бояр по селах призначалися спеціальні урядники, формувалися військові
загони із селян.
Найсерйознішою зовнішньополітичною проблемою князя Данила були
монголо-татари. У 1241 р. вони пройшли Галичиною та Волинню, хоч і не
завдали тут таких нищівних руйнувань, як в інших руських князівствах. Однак
успіхи династії Романовичів привернули увагу монголо-татар. Незабаром після
перемоги під Яросла.вом Данило отримує грізний наказ з'явитися до ханського
двору. Щоб не накликати на себе гнів лихих завойовників, він не мав нічого
кращого, як підкоритися. До певної міри здійснена князем Данилом у 1246 р.
подорож до міста Сарай — Батиєвої столиці на Волзі — була вдалою. Його добре
прийняли і, що найважливіше, випустили живим. Але ціною цього стало визнання
зверхності монголо-татар. Сам Батий недооцінив цей принизливий факт. Вручаючи
Данилові кубок кислого кумису, улюбленого напою у монголо-татар, він
запропонував звикати до нього, бо «тепер ти один з нас». Проте, на відміну від
північно-східних князівств, розташованих у близькому сусідстві з
монголо-татарами й більш залежних від їхнього прямого диктату, Галичині й Волині
щастило уникати такого пильного нагляду, їхній головний обов'язок перед новими
сюзеренами зводився до надання допоміжних загонів під час монголо-татарських
нападів на Польщу й Литву. Спочатку вплив монголотатар у Галичині та Волині був
настільки слабким, що князь Данило міг проводити досить незалежну зовнішню
політику, відкрито спрямовану на те, щоб позбутися монгольського панування.
Встановивши дружні стосунки з Польщею та Угорщиною, Данило звернувся до папи
Іннокентія IV з проханням допомогти зібрати слов'ян на хрестовий похід проти
монголо-татар. За це Данило погоджувався на перехід своїх володінь під церковну
юрисдикцію Риму. Так він уперше поставив питання, що згодом стане важливою й
постійною темою галицької історії, а саме — питання про відносини між західними
українцями та римською церквою. Щоб заохотити галицького князя, папа послав йому
королівську корону, й у 1253 р. в Дорогочині на Бузі посланець папи коронував
Данила як короля.
Проте основною турботою князя Данила була організація хрестового походу та
іншої допомоги із Заходу. Все це, попри запевнення папи, йому так і не вдалося
здійснити. Та все ж у 1254 р. Данило розпочав військовий похід, щоб відвоювати
Київ у монголо-татар, основні сили яких були далеко на сході. Незважаючи на
перші успіхи, йому не вдалося здійснити свій задум та ще й довелося дорого
поплатитися за невдачу. В 1259 р. велике монголо-татарське військо на чолі з
Бурундаєм несподівано рушило на Галичину та Волинь. Монголо-татари поставили
Романовичів перед вибором: або розібрати стіни всіх укріплених міст, лишаючи їх
безборонними й залежними від милості монголо-татар, або стати перед загрозою
негайного знищення. Із каменем на серці Данило був змушений наглядати за
руйнуванням мурів, які він так старанно зводив.
Невдачі антимонгольської політики не призвели до послаблення того великого
впливу, що його справляв Данило Галицький на західних сусідів.
Великим авторитетом Галичина користувалася у Польщі, особливо в Мазовецькому
князівстві. Тому литовський князь Міндаугас (Міндовг), країна
якого щойно починала підноситися, був змушений піти на територіальні поступки
Данилові в Мазовії. До того ж на знак доброї волі Міндаугасу довелося дати згоду
на шлюб двох своїх дітей із сином і донькою князя Данила. Активніше, ніж
будь-який інший галицький правитель, Данило брав участь у політичному житті
Центральної Європи. Використовуючи шлюб як засіб досягнення зовнішньополітичних
цілей, він одружив свого сина Романа з наступницею Бабенберзького престолу
Гертрудою і зробив спробу, хоч і невдалу, посадити його на австрійський
герцогський трон.
У 1264 р. після майже 60 років політичної діяльності Данило помер. В
українській історіографії його вважають найвидатнішим з усіх правителів західних
князівств. На тлі тих складних обставин, в яких йому доводилося діяти, його
досягнення були справді видатними. Водночас із відновленням і розширенням
володінь батька Данило Галицький стримував польську та угорську експансію.
Подолавши могутність бояр, він добився піднесення соціально-економічного і
культурного рівня своїх володінь до одного з найвищих у Східній Європі. Проте не
всі його плани вінчалися успіхом. Данилові не вдалося утримати Київ, як і не
вдалося йому здійснити свою найважливішу мету — позбутися монголо-татарського
іга. І все ж він спромігся звести тиск монголо-татар до мінімуму. Намагаючись
відгородитися від впливів зі Сходу, Данило звернувся на Захід, тим самим подавши
західним українцям приклад, який вони наслідуватимуть в усі наступні століття.
Протягом 100 років після смерті Данила на Волині та Галичині не відбулося
особливо помітних змін. Установлений князями Данилом і Васильком стереотип
правління — з енергійним і діяльним князем у Галичині й пасивнішим на Волині—до
певної міри наслідувався їхніми синами, відповідно Левом (1264—1301) та
Володимиром (1270—1289). Честолюбний і невгамовний Лев був постійно втягнутий у
політичні конфлікти. Коли в Угорщині помер останній із династії Арпадів, він
захопив Закарпатську Русь, заклавши підвалини для майбутніх претензій України на
західні схили Карпат. Активно діяв Лев у Польщі, що поринула в міжусобні війни;
він навіть домагався польського трону в Кракові. Незважаючи на агресивну
політику Лева, наприкінці XIII — на початку XIV ст. Галичина й Волинь переживали
період відносного спокою, оскільки їхні західні сусіди були тимчасово ослаблені.
Князь Володимир Волинський виявився протилежністю свого
галицького кузена, й у взаєминах між ними нерідко виникала напруженість. Не
бажаючи брати участь у війнах і дипломатичній діяльності, він зосередився на
таких мирних справах, як будівництво міст, замків та церков. За
Галицько-Волинським літописом, він був «великим книжником і філософом»
і проводив найбільше часу за читанням і переписуванням книжок та рукописів.
Смерть Володимира у 1289 р. засмутила не лише його підданих, а й сучасних
істориків, бо, очевидно, з нею був пов'язаний раптовий кінець
Галицько-Волинського літопису того ж таки року. Внаслідок цього лишилася велика
прогалина в історії західних князівств, що охоплює проміжок від 1289 до 1340 р.
Все, що нині відомо про події в Галичині й на Волині в останній період їхнього
незалежного існування, зводиться до кількох випадкових історичних фрагментів.
Після смерті Лева в Галичині й на Волині князював його син Юрій. Напевне, він
був добрим правителем, оскільки деякі літописи зазначають, що під час його
мирного правління ці землі «цвіли в багатстві й славі». Солідність становища
князя Лева давала йому підставу користуватися титулом «король Русі».
Ще переконливіше свідчить про його авторитет подія, що сталася у 1303 р.
Невдоволений рішенням митрополита київського перенести свою резиденцію до
Володимира на північному сході, Юрій отримує згоду Константинополя на заснування
в Галичині окремої митрополії.
Двома останніми представниками династії Романовичів були сини Юрія Андрій і
Лев, котрі разом правили в Галицько-Волинському князівстві. Занепокоєні
зростанням могутності Литви, вони вступили в союз із лицарями Тевтонського
ордену. Відносно монголо-татар князі проводили незалежну, навіть ворожу
політику; існують також підстави вважати, що вони загинули в боротьбі з
монголо-татарами.
Коли в 1323 р. помер останній князь місцевої династії, знать обох князівств
обрала на стіл польського кузена Романовичів — Болеслава Мазовецького. Змінивши
ім'я на Юрій і прийнявши православ'я, новий правитель узявся за продовження
полііііки попередників. Попри своє польське походження він відвойовував землі,
раніше захоплені поляками, а також відновив союз із тевтонцями проти литовців. У
внутрішній політиці Юрій-Болеслав продовжував підтримувати міста й намагався
розширити свою владу. Такий курс, імовірно, призвів до сутички з боярами, які й
отруїли його у 1340 р. нібито за намагання ввести католицизм і потурання
чужоземцям. Так власна знать позбавила Галичину й Волинь останнього князя. З тих
пір західні українці потрапили під влад\ чужоземних правителів.
Протягом ста років після занепаду Києва Галицько-Волинське князівство
слугувало опорою української державності. У цій ролі обидва князівства перейняли
велику частку київської спадщини й водночас запобігали захопленню
західноукраїнських земель Польщею. Тим самим у переламний момент історії вони
зберегли в українців, чи русинів, як їх тепер називали, почуття культурної та
політичної ідентичності. Це почуття матиме вирішальне значення для їхнього
існування як окремого національного утвору в лихі часи, що насувалися.
|