Про Єразма чорноризця, котрий розтратив майно своє на святі ікони й тим
Спасіння набув1
Був у тому ж Печерському монастирі чорноризець на ім'я Єразм. Мав
багатство велике, і все, що мав, на церковні потреби витратив, і ікони численні
обкував, які й донині є у вас над Вівтарем. І цей, збіднівши вельми і зневажений
бувши всіма [задля бідності], у відчай себе кинув, [вважаючи], що не мати йому
воздаяння за розтрачене багатство, оскільки на церкву, а не на милостиню
віддане. Таку [думку] диявол йому вклав у серце. Почав неналежно жити, безчинно,
у загальній недбалості дні свої проводячи.
[Одного разу] розхворівся дуже і, врешті, пробув німий та незрячий
8 днів, і лише трохи дихання в грудях маючи. На 8-й же день прийшла до нього вся
братія і, бачачи тяжке вмирання, дивуючись, говорила: "Горе, горе душі брата
цього, оскільки в ліностІ і у всілякому гріху жив, а нині дещо бачить і
кидається, не мігши вийти".
Цей же Єразм встав, ніби ніколи не хворів, і, сидячи, каже їм:
"Брати і отці! Послухайте! Воістину так є. Як ви знаєте, грішник я, і не каявся
донині. І ось сьогодні явилися мені святі Антоній та Феодосій, говорячи:
"Молилися [ми] Богові, і дарував тобі Господь час на покаяння". І ось побачив
Святу Богородицю, Котра мала на руках Сина Свого Христа Бога нашого, і всіх
святих із Нею. І говорить мені [Богородиця]: "Єразме! Оскільки ти прикрасив
церкву Мою й іконами возвеличив, і Я тебе прославлю в Царстві Сина Мого, убогих
бо завше маю з собою. Але встань і покайся, і прийми великий янгольський образ,
і на 3-ій день візьму тебе, що полюбив красу Дому Мого, чистого, до Себе". І, це
сказавши братїї, почав [Єразм] сповідувати гріхи свої, які вчинив, перед усіма,
не соромлячись, радіючи в Господі. І пострижений був у схиму, і на 3-ій день до
Господа одійшов у доброму сповіданні.
Це чув від тих блаженних старців - свідків святих і самовидців.
До Полікарпа. Та це знаючи, брате, не думай: "Даремно
розтратив те, що мав", оскільки все перед Богом пораховано є, аж до мідяка. Жди
від Бога милості задля твоєї праці. Двоє дверей зробив у тій святій Великій
Церкві Святої Богородиці Печерської, і Та відкриє тобі двері милості Своєї, бо
єреї вигукують про таких завше в церкві тій; "Господи, освяти любящаа благолЂпіє
Дому Твоєго, и тыя прослави Божественною силою Твоєю" 2.
Згадай же і того патрикія, який хрест повелів скувати із чистого золота. Йому ж
поревнував юнак і трохи свого золота приклав, [і] спадкоємцем став усього майна
його 3. Ти ж, якщо витратиш те, що маєш, на славу Божію та Пречистої
Його Матері - не погубиш воздаяння свого, але кажи з Давидом: "Докладу до всякої
похвали Твоєї" 4, аби до тебе говорив Господь: "Тих, хто прославляє
Мене - прославлю" 5. Оскільки сам мені казав: "Краще усе, що маю, те
все на церковні потреби витрачу, аби не було дарма взяте під час війни, чи
злодіями, чи вогнем". Я ж похвалив добре бажання твоє. "Обіцяйте, - сказано, і
воздадіть" 6. Краще бо ж не обіцяти, ніж, обіцявши, не віддати 7.
Якщо ж щось таке станеться [з тобою] коли: чи війною, чи злодіями [доведеться]
окраденим бути, аж ніяк не лайся, ні смутися, але благохвали Бога за те, з Йовом
кажучи: "Господь дав, Господь взяв" 8.
І ось тобі, до того, розповім про Арефу чорноризця.
Примітки
1. Оповідь записана зі слів очевидців.
2. ...Господи, освяти любящаа благолЂпіє Дому Твоєго, и тыя
прослави Божественною силою Твоєю... Прп. Симон цитує т. зв. заамвонну
молитву Літургії: "благословляй благословляющиє тя, Господи, и освещаяй на Тя
уповающия, спаси люди Твоя и благослови достояниє Твоє, исполнения Церкве Твоєя
сохрани, освяти любящиє благолЂпиє Дому Твоєго. Ты тех воспрослави Божественною
Твоєю силою и не остави нас, уповающих на Тя" \220, с. 148\.
3. ...[і] спадкоємцем став усього майна його... Порівн. в
Синайському патерику: «Оповів один з-поміж отців: "Якийсь благий юнак пішов
учитися до золотих справ майстра і довчився до найвищої майстерності. Велів же
тому [майстру] один патрикій хрест [золотий] і з дорогоцінним камінням викувати
на подарунок церкві. І оскільки дуже чесним був юнак - повелів йому господар
його зробити за нього роботу. Подумав же юнак: "Якщо цей стільки майна підносить
Христу, то чому мені не домішати частки своєї до цього хреста, аби зарахував
мені Христос, як дві мідні монети вдові тій". Подумав, яку частку [може] дати і,
взявши, домішав до хреста ще до того, як вставив дорогоцінне каміння. [Майстер],
визначивши, що більше [ваги] в хресті, [ніж має бути], став грізно питати юнака,
думаючи, що це [задля] злодійства здійснив, куючи золото. Тоді [говорить] йому
юнак: "Лише серце [моє] свідком є, що нічого подібного не робив, але, побачивши,
скільки [ти] майна приніс Христу, надумав докласти даяння своє, аби і я мав
частку з тобою, і прийняв мене Христос, як і дві цати мідяні вдовиці тої". Той,
здивувавшись, каже йому: "Ей, дитино! Хто б міг подумати?!" Сказав тому
[патрицію] про те. Патрицій же каже йому: "Оскільки так помислив - на добро
бажання твоє подати Христу. Хотів зі мною мати віддання, то від сьогодні сином
тебе назву, і спадкоємцем". І взяв із собою і зробив спадкоємцем"». \Синайский
патерик. - М. , 1 967. - с. 334- 335\.
4. Порівн. у сучасному перекладі: "А я завжди уповатиму, все
більш і більш Тебе хвалитиму" \Пс. LXX, 14\.
5. "... Бо Я шаную тих, хто Мене шанують, а ті, хто Мене
зневажають, ні за що будуть уважатись" \1 Самуїл II, 30\.
6. "Складайте обітниці й виконуйте - Господові, Богові вашому;
нехай усі, що навколо нього, несуть дари Страшному" \Пс. LXXV, 12\.
7. Порівн. у сучасному перекладі: "Ліпше тобі не обрікатись, ніж
обректись і не виконати" \Пророк V, 4\.
8. "Нагим вийшов я з материнської утроби, нагим і повернусь
туди. Господь дав. Господь і взяв. Нехай ім'я Господнє буде благословенне!" \Йов
І, 21 \.
|