Про Лаврентія Затвірника1
По цьому інший брат, на ім'я Лаврентій, захотів у затвор піти,
святі ж отці категорично не дозволяли де зробити. Сей же Лаврентій пішов до
святого Димитрія в Ізяславів монастир 2 і затворився. І задля
кріпкого житія дарував йому Господь благодать зцілення.
І до нього приведено було якогось біснуватого чоловіка з Києва,
[біса з] якого затвірник не міг вигнати, адже був біс лютий вельми, [так], аж
дерево, яке тяжко нести десяти мужам, він один, взявши, закинув. Перебував той
[чоловік] довгий час незціленим. І повелів затвірник вести його до Печерського
монастиря. Тоді біснуватий почав кричати: "До кого посилаєш мене?! Я бо не смію
наближатися до печери задля святих, покладених в ній. В монастирі ж тридцяти
лише боюся, з іншими ж борюся". Вели його, тягнучи. Оскільки [знали, що] ніколи
не був у Печерському монастирі і нікого не знав у ньому, запитали його: "Котрих
боїшся?" Біснуватий же назвав усіх по імені: "Ці 30,- каже,- словом єдиним
виженуть мене." Було бо тоді усіх чорноризців у печері 100 і 80. І кажуть
біснуватому: "Ми хочемо в печері зачинити тебе!" Біснуватий же каже: "Яка
користь мені з мертвими боротися? Ці бо нині більшу силу мають за своїх
чорноризців молитися до Бога і за тих, хто приходить до них. Але коли хочете
борню мою бачити - ведіть мене до монастиря". І почав говорити жидівською
[мовою], і потім латинською, також - грецькою і, коротко кажучи, всіма мовами,
яких ніколи не чув, [так], аж боялися зміни мов та різних голосів навіть ті,
котрі вели його задля зцілення. І перш, ніж зайшов до монастиря, зцілився і
добре почав розуміти.
Прийшов ігумен з усією братією, і не знав ігумена зцілений, ані
жодного з тих 30, яких назвав тоді, біснуючись. Запитали ж його ті, хто [його]
привів: "Хто тебе зцілив?" Цей же, дивлячись на ікону Богородичну чудотворну,
каже: "З нею зустріли нас, - [і] по імені [назвав] 30 святих отців, - і так
зцілився". Імена ж усіх знав, самих же нікого з тих старців не знав. І так всі
разом славу воздали Богові та Пречистій Його Матері й блаженним угодникам Його.
І задля того вписав те, панотче Акіндіне, аби не вкрилися темрявою
невідання дивовижні чудеса блаженних тих і преподобних отців наших: знамення й
чудотворіння і дії, аби й інші дізналися про святе життя браті; нашої, що було
таких мужів одночасно аж до 30, котрі могли словом виганяти бісів. До печери ж,
- як казав [той], - не сміли й наблизитися біснуваті, задля покладених у ній
святих отців Антонія й Феодосія, й інших святих чорноризців, імена яких вписані
в книги житійні 3. Блаженний, хто з тими сподобиться покладений бути!
Блаженний і спасенний, який з тими сподобиться вписаним бути! З ними ж і мене
Господь та сподобить милости в День Судний молитвами твоїми. Амінь.
Примітки
1. Час життя цього святого не так просто визначити. Навряд чи це
той єпископ Лаврентій, який пом'янутий у посланні св. Симона, оскільки він жив у
другій половині XII ст. (згаданий під 1182 роком у Іпатіївському літописі), і,
можливо, належить до тих 20, які, за словами св. Симона, були поставлені на
єпископство між часом написання "Літописця старого Ростовського" та Патерика.
Вказівка ж на затворення святого в Ізяславовому монастирі, на думку О. О.
Шахматова, веде нас до кінця XI ст., а, отже, також вкладається у хронологічні
рамки "Повісті минулих літ", звідки могла потрапити до твору Полікарпа оповідь
про зціленого у Печерському монастирі біснуватого \227, с. XIII\. Згідно з
друкованим Патериком 1661 р. св. Лаврентій помер у Києві.
2. ...Ізяславів монастир... Про цей монастир див. прим. 16 до
слова 7.
3. ...імена яких вписані в книги житійні... Хоч як спокусливо
вбачати в цій згадці вказівку на якісь збірники житій святих печерських, що
існували в той час, але, найвірогідніше, мова йде всього пише про монастирський
синодик.
|